Předmět: Reálie německé jazykové oblasti pro učitele

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Reálie německé jazykové oblasti pro učitele
Kód předmětu KGER/RNU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
Obsah předmětu
1. Úvodní seminář, vymezení předmětu, seznámení s literaturou a požadavky na zápočet a ke zkoušce. 2. Verbalizace - Práce s mapou 1 - fyzická a politická mapa 3. Verbalizace - Práce s mapou 2 - Mapy sugestivní a mapy sociálních dat 4. Verbalizace - Statistiky a grafy 5. Čtení s porozuměním - práce s aktuálním žurnalistickým textem 6. Poslech s porozuměním - práce s aktuálním žurnalistickým textem 7. Čtení s porozuměním - Lyrika ve výuce 8. Poslech s porozuměním - Píseň ve výuce 9. Verbalizace - Práce s obrázkem či fotkou 10. Poslech s porozuměním - Práce s televizní zprávou 11. Čtení s porozuměním - Práce s odborným textem 12. Překladová cvičení - Německé a české reálie v porovnání 13. Překladová cvičení - Češi o Němcích/Němci o Češích 14. Hodnocení kurzu a udílení zápočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Studující prací v seminářích získají možnost vyzkoušet si vlastní didaktický koncept k určitému tématu reálií německojazyčné oblasti, který si v samostudiu během semestru připravují. Jejich koncept je podnětem k diskusi na semináři. V diskusi nejde pouze o hodnocení představeného, ale spíše o další variace možností, které z konceptu vyplývají a které se mohou podle věku žáků, jejich jazykové úrovně a nakonec i didaktického cíle měnit.
-schopnost kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - schopnost samostatně zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšení schopnosti argumentovat při diskusích; - zlepšení písemného projevu studentů; - zvětšení slovní zásoby v oblasti historie a kultury; - prohloubení schopnosti orientovat se v geografii německojazyčné oblasti; - získání orientace v historickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí;
Předpoklady
Komunikační dovednosti pro učitele 1, 2
KGER/KDU1 a zároveň KGER/KDU2

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: aktivní účast na seminářích. Referát s ppt prezentací k dílčímu tématu probírané látky
Doporučená literatura
  • Luscher, R. Landeskunde Deutschland. Von der Wende bis beute. München, 2014.
  • Němec, M. Reálie německojazyčné oblasti, Opora a metodická příručka pro studium Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ. Ústí nad Labem, 2013.
  • Schroeter-Brauss, S. Reálie Německa. Kultur und Gesellschaft in Deutschland. Plzeň, 2012.
  • Stolper, I. Landeskunde Deutschland. Lehr- und Übungsbuch für den Bachelorstudiengang. Liberec, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr