Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam vědecké práce 2. Analýza textů podle druhu (Textsortenanalyse), kvalitativní kritéria 3. Rešerše a bibliografie v oboru germanistika - systematické hledání literatury 4. Kritické zacházení s literárními prameny 5. Rešerše na internetu a její úskalí, internetové databanky a weblinky relevantní pro germanistiku 6. Možnosti citování (Chicago, Harvard etc.), forma a význam citací 7. Problém kompilátu a plagiátu 8. Technika vědecké práce 9. Písemný projev: koncentrace na téma 10. Obsahové a formální členění vědeckého textu 11. Srozumitelnost vědeckého textu 12. Shrnutí a vypracování nejdůležitějších bodů vědecké práce (excerptum) 13. Vědecká argumentace (teze, antiteze, komentář sekundární literatury) 14. Pravidla pro uvádění pramenů a aplikace ve vědeckém textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V rámci tohoto kurzu budou analyzovány struktury v textu s ohledem na formální aspekty a obsahové členění vědecké práce. Dalším těžištěm bude práce s vědeckou literaturou ve smyslu vědecké heuristiky, práce s informačními zdroji a tříděním získaných dat. Studenti si prohloubí znalosti v oblasti psaní excerptů, esejů a v oblasti výstavby logických celků (argumentace, teze, antiteze atd.). Důraz je kladen především na porozumění odbornému textu a na zahájení vlastní vědecké činnosti. Důležitou součástí je rovněž úvod do problematiky citování použité literatury a seznámení se s důsledky neodborných citací.
Studenti budou schopni porozumět odbornému textu, budou obeznámeni s formálními aspekty a obsahovým členěním vědecké práce, budou schopni psát excerpta a eseje a citovat použitou literaturu, čímž bude položen základ pro jejich vlastní vědeckou činnost.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - sepsání vědecké eseje na zadané téma, na jejímž základě studenti prokáží zvládnutí výstavby vědeckého textu, slovní zásoby z oblasti vědy, schopnost argumentace a správného citování použité literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Buchner, P. Campus Deutsch ? Schreiben. München: Hueber. Campus Deutsch ? Schreiben. München, 2015.
-
Graefen, G./Moll, M. Wissenschaftssprache Deutsch: lesen ? verstehen ? schreiben. Frankfurt/M., 2011.
-
Jahr, S. Uni-Deutsch 1. Wissenschaftsdeutsch. Berlin, 2011.
-
Schäfer, S./Heinrich, D. Wissenschaftliches Arbeiten an deutschen Universitäten. München, 2010.
-
Sittig, C. Arbeitstechniken Germanistik. Stuttgart, 2014.
|