Vyučující
|
-
Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hospitační protokol - zásady pro jeho vypracování. Výchovně-vzdělávací cíle 2. Formulování konkrétních výchovně-vzdělávacích cílů 3. Příprava na vyučovací hodinu - zásady pro její vypracování 4. Náslech v hodině NJ na ZŠ 5. Hodnocení náslechové hodiny, rozbor hospitačního protokolu 6. Návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny 7. Náslech v hodině NJ na víceletém gymnáziu 8. Vyhodnocení náslechové hodiny, rozbor hospitačního protokolu 9. Návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny 10. Náslech v hodině NJ na odborné SŠ 11. -13. Vyhodnocení náslechové hodiny na střední škole s návrhy dalšího možného didaktického zpracování probírané látky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta na klinickou a asistentskou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí. Cílem předmětu je v obecné části seznámení se školským systémem, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové pak seznámení s didaktickou transformací učiva pro konkrétní stupně škol, se zásadami vypracování hospitačního protokolu a vlastní přípravy na vyučovací hodinu.
Studující - seznámí se se školským systémem, školskou legislativou a kurikulárními dokumenty - naučí se vypracovat hospitační protokol - naučí se vypracovat přípravu na vlastní vyučovací hodinu.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - vypracování hospitačních protokolů - didaktické zpracování zadaného tématu coby přípravy vyučovací jednotky na určeném typu školy.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDENBURG, R. et al., eds.. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore, 2016.
-
DRAHOVZAL, J./ KILIÁN, O./ KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno, 1997.
-
GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe ? multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno, 2015.
-
LOJDOVÁ, K. et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno, 2016.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997.
-
SPILKOVÁ, V. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha, 2015.
|