Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Rétorika jako nauka o řečnictví, stručný nástin historie řečnictví. 2. Technika řeči. 3. Hlavní zásady osvojování standardní výslovnosti, problematika kodifikace mluvené podoby jazyka. 4. Modulace souvislého projevu. 5. Nonverbální prostředky. 6. Příprava řeči. 7. Druhy řečí. 8. Jazyková stránka mluvených projevů. 9. Vytváření skutečnosti používaným jazykem. 10. Technická cvičení. 11.-14. Praktická řečnická cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Prezentační dovednosti a rétorika se budou zabývat především praktickou stránkou mluvených projevů s cílem pomoci studujícím k větší jistotě v jejich budoucí řečnické praxi. Posluchači si zvolí z předložené nabídky jedno téma, které si připraví a budou jej prezentovat v rámci semináře svým kolegům. Ti pak spolu s vyučujícím budou hodnotit, čímž si budou všichni prohlubovat nejen produktivní, ale i receptivní dovednosti a hodnotící postoje.
Schopnost citlivě a kultivovaně užívat mluvenou podobu jazyka a samostatně vytvářet jazykové projevy, které formálně i obsahově odpovídají požadavkům kladeným na absolventy studia filologických oborů.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - vypracování a přednes vlastních řečnických projevů
|
Doporučená literatura
|
-
Göttert, K.-H. Einführung in die Rhetorik. Paderborn, 2009.
-
Jelínek, M./Švandová, B. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 2009.
-
Kolmer, L./Rob-Santer, C. Studienbuch Rhetorik. Paderborn, 2002.
-
Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha, 2010.
|