Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření observační praxe vychází z dosud nedostatečné teoretické vybavenosti a praktické připravenosti studentů v oblasti oborových didaktik. Cílem předmětu Observační praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních. Doporučenou obsahovou a formální stránkou výstupu je Deník observační praxe. Student vykoná praxi v délce 13 hodin stínování mentora praxe a dalších přidělených pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog), stínování je rozborované.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout studentům reálné informace o školském prostředí s důrazem na vyučovací metody, organizační formy práce ve školských zařízeních a na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Student vykoná praxi v délce 13 hodin. Předpokladem je konání praxí přednostně na fakultních a spolupracujících zařízeních PF UJEP.
Student získá první náhled na školní prostředí z pozice vyučujícího, seznámí se s náplní práce a povinnostmi učitele německého jazyka a příp. i třídního učitele, dále s kurikulárními a dalšími školními dokumenty, zdokonalí se ve vypracování hospitačního protokolu a reflexi hospitované hodiny.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je konání praxí primárně na fakultních a spolupracujících zařízeních PF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto praxi CPP PF UJEP pro PF, FF a PřF.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- řádné absolvování praxe na školském zařízení - odevzdání elektronické verze portfolia z praxe do systému stag - odevzdání hodnocení mentorem praxe do systému stag
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-8082.
-
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha,, 2002.
|