Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristické znaky frazémů, jejich klasifikace 2. Paradigmatické vztahy ve frazeologii 3. Cvičení k frazeologii I 4. Frazémy v textech 5. Cvičení k frazeologii II 6. Úvod do didaktiky frazeologie 7. Frazeodidaktiké metody v praxi 8. Prezentace didaktizací s diskuzí I 9. Prezentace didaktizací s diskuzí II 10. Prezentace didaktizací s diskuzí III
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je prohloubení lingvistických znalostí v dané disciplíně s důrazem na didaktiku frazeologie a dále rozšíření frazeologické kompetence studujících. V hodinách se studenti seznámí s charakteristickými znaky frazémů, jejich klasifikací, paradigmatickými vztahy ve frazeologii, jakož i se stylistickými a komunikativně-pragmatickými aspekty těchto jazykových prostředků. V centru pozornosti jsou úskalí práce s frazémy ve výuce a kreativní a efektivní frazeodidaktické metody, které studenti aplikují na konkrétní návrhy didaktizací pro účely výuky na střední škole.
Studující - umí charakterizovat typické znaky frazémů a rozlišit je od jednotek nefrazeologických, - umí vymezit různé typy frazémů, - si uvědomuje pragmatický a textový potenciál frazémů včetně úskalí spojených s jejich užíváním v cizím jazyce, - zná efektivní metody práce s frazémy ve výuce na daném typu škol a dokáže je aplikovat v praxi
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
aktivní účast na seminářích, splnění zadaných úkolů, vypracování seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Bergerová, H. Multimediální učební pomůcka k německé frazeologii. Ústí nad Labem, 2007.
-
Burger, H. Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin, 2010.
|