Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování jazykových prostředků ve výuce němčiny - jazykové plány němčiny, čtyři řečové dovednosti, praktické ukázky na základě vybraných učebnic NJ. 2. Psaná podoba německého jazyka - specifika německé ortografie, hlavní úskalí pro české žáky/ně, způsoby správného nácviku německého pravopisu, typy cvičení zaměřených na nácvik ortografie NJ, praktické ukázky. 3. Zvuková podoba německého jazyka - specifika výslovnosti německého jazyka pro české žáky/ně, způsoby správného nácviku, typy cvičení zaměřených na výslovnost NJ, strategie vhodné pro nácvik správné výslovnosti, praktické ukázky. 4. - 5. Lexikální plán německého jazyka - prezentace a zprostředkování významu slovní zásoby NJ, vícekanálové učení, typologie cvičení pro práci se slovní zásobou, strategie při práci s lexikem, praktické ukázky. 6. - 7. Gramatický plán německého jazyka - výběr gramatického učiva, způsoby zprostředkování gramatického učiva, typologie cvičení pro práci s gramatikou, strategické postupy při osvojování si gramatiky, praktické ukázky. 8. Plánování vyučování a vyučovací hodiny pro předmět NJ jako cizí jazyk - reflexe náslechů v hodinách NJ, plánování vyučovací jednotky německého jazyka, základní principy a postupy, příprava na samotné vyučování, praktické ukázky. 9. Výběr a použití učebnic NJ, učebnice pro II. a III. stupeň. - učebnice a učební soubory pro výuku německého jazyka v českých školách, výstavba učebnice, kritéria výběru učebnice, analýza obsahu učebnic, praktické ukázky. 10. Druhy, funkce a použití technických a elektronických prostředků ve výuce NJ - druhy médií pro výuku jazyů, uplatnění médií ve výuce německého jazyka, výhody a nevýhody jejich aplikace, praktické ukázky. 11. Kritéria výběru textů a práce s nimi při výuce NJ - zásady výběru vhodných textů pro výuku německého jazyka pro různé úrovně dle SERRJ, didaktizace autentických textů, praktické ukázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Studující budou seznámeni se základními metodologickými postupy osvojování jazykových prostředků. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky. Studenti připravují simulaci vyučovacích hodin (jednotek) dle zvoleného tématu, cílů a charakteru cílové skupiny. Pro prezentaci těchto simulací (výstupů, microteaching) studenti předloží vedoucímu semináře a spolustudujícím písemně zpracovanou dokumentaci (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další).
Studující - se orientuje v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou terminologii, - umí propojit poznatky z obecné a oborové didaktiky, - zná platné kurikulární dokumenty.
|
Předpoklady
|
Didaktika německého jazyka 1 (korekvizita)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Zápočet: aktivní účast v seminářích (min. 70%), plnění zadaných úkolů, výstupy ve formě microteachingu, úspěšné absolvování kolokvia nebo vypracování seminární práce na zadané téma, příp. splnění zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
-
Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
-
Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung.. Brno, 2015.
-
Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
-
Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava, 2002.
|