Vyučující
|
-
Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
-
Bergerová Hana, doc. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Aktuální tendence ve vývoji lexika I (neologismy 90. let 20. st. a 1. a 2. desetiletí 21. st.) 3.-4. Aktuální tendence ve vývoji lexika II (role přejatého lexika v současné němčině, anglicizmů v současné němčině, vliv angloamerického úzu na významový posun některých slov) 5.-6. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů I (vliv angloamerického úzu na morfologii němčiny a na používání vybraných syntaktických konstrukcí) 7.-8. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů II (vliv mluveného jazyka na spisovnou němčinu) 9.-10. Ústav pro jazyk německý v Mannheimu: seznámení s jeho webovými stránkami, vybranými projekty 11.-12. Společnost pro německý jazyk/Gesellschaft für deutsche Sprache: její cíle, mezinárodní aktivity (se zvláštním zřetelem na ČR) a časopis Der Sprachdienst
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Seminář reflektuje a kriticky analyzuje aktuální vývojové tendence v současné němčině z pohledu gramatiky, lexiky i pragmatiky se zvláštním zřetelem na lexikální inovace v posledních 25 letech a na aspekty diskurzu o roli přejatého lexika (interkulturní dimenze vývojových tendencí). Dále poskytuje přehled o činnosti významných institucí, které se věnují výzkumu současné němčiny, jakož i konstruktivní kritice některých vývojových tendencí a usilují rovněž o propagaci a popularizaci němčiny ve světě.
Studující -reflektuje a umí kriticky nahlížet na aktuální vývojové tendence v současné němčině z pohledu gramatiky, lexiky i pragmatiky; -má přehled o činnosti významných institucí, které se věnují výzkumu současné němčiny
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Zápočet: -písemný test, -seminární práce nebo prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
Ehlich, K. Von Fransch zu Denglisch. Bewegungen im deutschen Wortschatz. Frankfurt/M., 2006.
-
Lawrenz, B. Zum Einfluss des Englischen auf die Morphologie der deutschen Sprache. 2006.
-
Meyer, M. L. G. Anglizismen im Deutschen ? Germanismen im Englischen. Frankfurt/M., 2009.
-
Neuland, E. Hey, was geht? Beobachtungen zum Wandel und zur Differenzierung von Begrüßungsformeln Jugendlicher. 2015.
-
Plewnia, A. Deutsch in Ost und West. Eine Bestandsaufnahme zum 25. Jahrestag des Mauerfalls. 2015.
|