Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat: 1. Fenomén Němců v českých zemích v kontextu dějin českého státu od středověku do počátku 19. století 2. Úvod do dějin 19. století se specifikací metodologie nacionalismu. Benedict Anderson, Eric Hobsbawm, Ernst Gellner, Miroslav Hroch. 3. Šance bohemismu? Česká a německá otázka na pozadí dějin rakouské monarchie do roku 1848, rok 1848 - společné a rozdílné. 4. Pokusy o řešení nacionální otázky do roku 1914 - prusko-rakouská válka 1866 - zkouška identity - zlomový vliv sjednocení Německa - jazykové zákony jako forma nacionálního boje 5. František Palacký a jeho myšlenka "stýkání a potýkání" v českých dějinách. Theodor Mommsen a Češi. 6. První světová válka - "lámání nacionálního chleba" 7. Deutschböhmen - odpor proti realitě Československé republiky, možnosti a mýty 8. Postavení minorit za Československé republiky, formální možnosti, každodenní realita 9. Josef Pekař a Tomáš G. Masaryk, Spor o smysl českých dějin. Sudetoněmecké dějepisectví. 10. Příčiny záboru pohraničních území roku 1938 a následná okupace Československa 11. Porážka Německa a odsun německého obyvatelstva z Československa, problémy jejich začlenění do poválečné společnosti v Německu 12. Osud neodsunuté německé menšiny v Československé republice do současnosti 13. Vzpomínková kultura v ČR a Německu ve vztahu k dějinám Němců v českých zemích 14. Současná česká a německojazyčná historiografie o česko-německo-rakouských
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Přednáška i seminář se zabývá česko-německými národnostními konflikty v 19. a 20. století na pozadí vývoje habsburské monarchie a následně Československé republiky a v kontextu mezinárodních souvislostí. Zvláštní pozornost je věnována též historickým pohledům na česko-německé vztahy od 19. století do dneška.
- prohloubení znalostí o problematice česko - německých vztahů - schopnost kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - schopnost samostatně si zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšení schopnosti argumentovat při diskusích; - zvětšení slovní zásoby v oblasti historie a kultury; - vyhledávání informací - Improvement of knowledge concerning the issues of Czech German relations; - Ability to work critically with primary and secondary literature in the German language; - Ability to work independently and learn to formulate a problem and interpret text; - Improvement of the ability to use arguments in the course of discussions; - Extension of the word stock in the area of history and culture; - Looking for/search for information
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
aktivní účast na přednáškách a seminářích, vypracování zadaných úkolů
|
Doporučená literatura
|
-
Havelka Miloš. Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Praha, 1999.
-
Hroch Miroslav. Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha, 1999.
-
Jaworski Rudolf. Na stráži němectví nebo v postavení menšiny? Sudetoněmecký národností boj ve vztazích výmarské republiky a ČSR.. Praha, 2004.
-
Kaiserová Kristina, Rak Jiří (eds.). Nacionalizace společnosti v Čechách 1848-1914.. Ústí nad Labem, 2008.
-
Křen Jan. Konfliktní společenství. Češi a Němci 1780 - 1918. Praha, 1990.
-
Staněk Tomáš. Odsun Němců z Československa 1945 - 1947.. Praha, 1991.
|