Vyučující
|
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jehličková Jarmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvícenský zájem o lidovou tvorbu národů: Johann Gottfried Herder 2.-3. Obraz Čech v období německé klasiky: Goethovy pobyty v českých lázních a jeho obraz české krajiny, duše, jeho ideál ženy (Ulrike von Levetzow); Schillerův pohled na Čechy (Die Räuber) 4.-5. Role české mytologie i idealizovaný obraz Prahy v období německé romantiky: Clemens Brentano (Die Gründung Prags); Eduard Mörike (Mozart auf der Reise nach Prag) 6.-7. Česká témata v rakouské dramatické tvorbě období biedermeieru a Vormärz: Franz Grillparzer (König Ottokars Glück und Ende); Johannes Nepomuk Nestroy (Eisenbahnheiraten) 8.-10. Čechy v zrcadle realistické a naturalistické cestopisné literatury: Theodor Fontane (Reisebriefe aus Karlsbad, Schloss Eger), Marie von Ebner-Eschenbach (In Eger); Johann Gottfried Seume (Auf den Straßen Böhmens); Slezský okruh kolem Gerharta Hauptmanna (Hermann Stehr, Johannes M. Avenarius) 11.-12. Česká tematika v dílech 1. poloviny 20. století: Obraz českého národního obrození a postava Karla Sabiny v románu Die verkaufte Braut Maxe Broda; Robert Musil - rakouský autor se silným vztahem k Moravě 13. Lidice - místo paměti české tragédie I - poezie: Franz Fühmann, František Halas, Jiří Václav Svoboda, Karel Šiktanc, Jaroslav Seifert, Viktor Fischl 14. Lidice - místo paměti české tragédie II - próza: zkreslení historických dat v románu Heinricha Manna Lidice, Bäte Ludwig, František Křelina
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Výstavba kurzu je diachronní, a to od období osvícenství přes významné kulturněhistorické a literární etapy 2. poloviny 18. století a století 19. až po historický mezník Evropy, rok 1945. Z jednotlivých etap literárněhistorického vývoje jsou zvoleni reprezentativní představitelé tak, aby byl odraz českých témat a literárních motivů předveden ve své bohatosti, přičemž pozornost je věnována vybraným aspektům české mytologie, historickým a uměleckým osobnostem, české a moravské topografii i místům paměti, jak jsou viděna očima německy píšících autorů.
Studující -umí analyzovat a interpretovat literární texty s ohledem na česká témata a motivy, -si prohloubí znalosti německojazyčné literatury v česko-německém interkulturním a interdisciplinárním kontextu, -rozvíjí své interpretační a argumentační schopnosti na základě studia primární a sekundární literatury.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Zápočet: -aktivní účast v seminářích založená na četbě děl primární literatury i studiu doporučené literatury, -přednesení ústního referátu na zvolené téma a zapojení do diskuse prověřují schopnost interpretace literárních děl v širším kulturněhistorickém kontextu z česko-německého interkulturního pohledu.
|
Doporučená literatura
|
-
Brentano, C. Die Gründung Prags. Berlin, 2010.
-
Bruno Brandl. Liebe zu Böhmen. Ein Land im Spiegel deutschsprachiger Dichtung. Berlin, 1990.
-
Grillparzer, F. König Ottokars Glück und Ende. Stuttgart, 1986.
-
Mann, H. Lidice. Berlin, 1984.
|