Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Literatura pro děti a mládež - obrázkové knížky, komiks 2. Literatura pro děti a mládež - fantastická literatura 3. Literatura pro děti a mládež - tzv. problémově orientovaná literatura 4. Literatura pro děti a mládež - dívčí romány, moderní romány pro dívky 5. Literatura pro děti a mládež - autobiografická literatura, deníky 6. Pohádky 7. Pověsti a legendy 8. Bajky a balady 9. Povídka 10. Píseň
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je připravit studující na státní závěrečnou zkoušku z oblasti německojazyčné literatury.
Studující se dobře orientuje v literatuře pro děti a mládež a ve vybraných kapitolách německojazyčné literatury, zejména pak v žánrech relevantních ve výuce německého jazyka (pohádky, pověsti, balada, píseň, povídka, konkrétní poezie, poetry slam). Zároveň umí interpretovat literární text jak v kontextu dané epochy, tak i s ohledem na specifika daného žánru.
|
Předpoklady
|
Vybrané kapitoly z německojazyčné literatury Literatura pro děti a mládež
KGER/LDM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
- aktivní účast na seminářích na základě četby povinné literatury, - ústní referát s PPT prezentací k dílčímu tématu probírané látky nebo vypracování písemného podkladu ke zvolenému tématu
|
Doporučená literatura
|
-
Bellmann, W. Interpretationen: Klassische deutsche Kurzgeschichten. Leipzig, 2003.
-
EWERS, Heinz-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung.. Paderborn, 2012.
-
Fick, M. Lessing-Handbuch: Leben ? Werk ? Wirkung. Stuttgart, 2010.
-
GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Berlin, 2016.
-
Kvapil, J. Die katholische Liedpropaganda in den Böhmischen Ländern. Praha, 2008.
-
Pöge-Adler, K. Märchenforschung: Theorien, Methoden, Interpretationen. Tübingen, 2011.
|