Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, časové a tematické vymezení, vysvětlení základních pojmů, žánry (píseň, báseň, povídka, kázání, nábožné texty) 2. Seznámení s vybranými fenomény (konečný výběr lze upravit i dle zájmu studujících): hornická literatura Krušných hor (15. - 17. st.), náboženská literatura severočeských poutních míst (17. - 19. st.), literatura spojená s působením šlechtických rodů (16. - 18. st.), lokální literatura venkovských oblastí (19. - 20. st.), nacionálně angažovaná literatura (20. st.) 3. Příprava zprostředkování této literatury veřejnosti, příp. ve výuce: 1) modelová veřejná prezentace: výběr konkrétních děl s případným překladem, nácvik přednesu, moderace, průvodní slovo, příp. powerpointová prezentace apod. 2) didaktizace vybraného textu pro potřeby výuky německého jazyka (výběrová kritéria, různé formy didaktických aktivit) 4. Dobrovolná účast na literární exkurzi na vybrané místo v regionu (při výběru místa lze zohlednit zájmy studujících), nabízejí se např. Jáchymov, Bohosudov, Kadaň, Děčín, Milešov, Bezděz ad.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
V semináři budou studující seznámeni s vybranými fenomény lokální a regionální německojazyčné literatury severních Čech od 16. do 20. století (např. literatura Krušných hor, literatura v dialektech, náboženská a světská literatura spojená s konkrétními místy a osobnostmi, literární příspěvky v lokálním a vlastivědném tisku). Pozornost bude věnována rovněž praktickým způsobům zprostředkování této literatury veřejnosti a ve výuce německého jazyka (např. čtení, literární exkurze, didaktizace apod.) Dobrovolnou součástí semináře je rovněž literární exkurze.
Studující - seznámí se s vybranými fenomény lokální a regionální literatury severních Čech - jsou schopni ji zasadit do kulturně-historického kontextu Důležitým efektem tohoto semináře je senzibilizace studujících pro tento druh (zpravidla) nižší literatury. Zároveň se naučí tuto literaturu různými způsoby zprostředkovat (laické) veřejnosti, příp. žákům.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Udělení zápočtu za - Skupinová úloha: studující si na základě doporučení, nebo z vlastní iniciativy vyberou jednu lokalitu (téma) s konkrétním souborem textů, ideálně s těžištěm v kratších literárních útvarech (povídka, báseň, píseň, příp. úryvky z delších žánrů apod.). Na základě těchto textů studující společně připraví a zrealizují (modelové) literární čtení (výběr textů; jejich příprava, včetně případných překladů; nácvik přednesu; příprava průvodního slova; moderace; příp. dalších možností prezentace - Powerpoint apod.). - Individuální úloha: studující vypracují didaktizaci vybraného textu pro výuku německého jazyka.
|
Doporučená literatura
|
-
Heilfurth, Gerhard. Das Bergmannslied: Wesen, Leben, Funktion. Kassel, 1954.
-
Kvapil, J. Die geistliche Atmosphäre auf den Herrschaftsgütern der Herren von Bünau im Licht ihrer Begräbnispredigten. In: Sola fide ? Pouhou vírou. Luterská šlechta na Ústecku a Děčínsku a její kulturní dědictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2019.
-
Kvapil, Jan. Čítanka německé barokní literatury z českých zemí. Ústí nad Labem: UJEP, 2001.
-
Royt, Jan. Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha, 2011.
|