Předmět: Dějiny literatury německé jazykové oblasti II

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Dějiny literatury německé jazykové oblasti II
Kód předmětu KGER/LIT2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
  • Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj dramatu: Hebbel vs. Stifter 2. Realismus I 3. Realismus II: vývojový román, společenský román 4. Klasická moderna a naturalismus 5. Protisměry k naturalismu: symbolismus, dadaismus, Vídeňská moderna a impresionismus 6. Expresionismus a aktivismus: poezie, Stationendrama 7. Thomas, Heinrich, Klaus Mann 8. Literatura Výmarské republiky 9. Rakouská literatura 1918-1938 10. Švýcarská literatura 1848-1938 11. Pražská německá literatura 12. Brechtovo epické divadlo: teorie, charakteristika a význam epického divadla 13. Literatura 1933-1945: exilová centra, nejvýznamnější autoři, témata

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující s vývojovými etapami německy psané literatury od r. 1848 do r. 1945 v oblasti Rakouska (Rakouské, později Rakousko-uherské monarchie a Rakouské republiky) a v oblasti Německa (později Německé říše, Výmarské republiky a tzv. Třetí říše). Studenti se seznámí s německým měšťanským realismem, s naturalismem a jeho protisměry jako je Vídeňská moderna, impresionismus, neoromantismus, symbolismus, expresionismus, dada, dále s literárními tendencemi ve Výmarské republice - jako je Brechtovo epické divadlo - a v Rakousku. Pozornost bude věnována i exilové literatuře a jejím centrům.
Studující - orientuje se v jednotlivých vývojových etapách literatury od poloviny 19. století do poloviny 20. století - je schopen/schopna tyto charakterizovat a vymezit jejich specifika - zná jejich hlavní představitele a díla - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární dílo vzhledem k jeho historickému, kulturněhistorickému a literárnímu kontextu
Předpoklady
- Úvod do studia literatury - Úvod do literární intepretace - Propedeutika vědecké práce

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

Udělení zápočtu za - četbu děl primární literatury - aktivní účast na seminářích, spočívající v diskuzi k analýze a interpretaci děl
Doporučená literatura
  • Brecht, B. Mutter Courage und ihre Kinder.
  • Brod, M. Franz Kafka. Praha. 1966.
  • Fontane, Th. Effi Briest.
  • Gnüg, H./Möhrmann, R. (Hrsg.). Frauen Literatur Geschichte: Schreibende Frauen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart, 2000.
  • HANSERS. Sozialgeschichte der deutschen Literatur vom 16. Jh. bis zur Gegenwart. Wien, 1980.
  • Hauptmann, G. Der Bahnwärter Thiel.
  • Kafka, F. Die Verwandlung.
  • Kautman, F. Svět Franze Kafky. Praha. 1990.
  • Keller, G. Romeo und Julia auf dem Dorfe.
  • Mann, Th. Der Tod in Venedig.
  • RÖTZER, H.-G. Geschichte der deutschen Literatur. Bamberg, 1992.
  • Stifter, A. Bunte Steine (Vorwort).
  • Storm, Th. Immensee.
  • Žmegač. Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, Bd. III/2, Weinheim: Althenäum,. 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní