Předmět: PVK Základy didaktiky

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu PVK Základy didaktiky
Kód předmětu KGER/KZDID
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína 2. Bázové disciplíny DCJ 3. Výuka německého jazyka v ČR 4. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 1 metody tradiční 5. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 2 metody alternativní 6. Význam Jana Amose Komenského pro didaktiku cizích jazyků 7. Teorie a hypotézy osvojování mateřského jazyka 8. Teorie a hypotézy učení cizího jazyka 9. Cíle výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole v ČR 10. Formy výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole 11. Pedagogické a další dokumenty v DCJ: RVP pro ZŠ a pro SŠ, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Jazykové portfolio, Jazykové kurikulum. 12. Zprostředkovávání jazyka (jazykových prostředků) a dovedností (řečových dovedností) úvod - základní schéma. 13. Atestace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní poučení o předmětu studia a vědecko-výzkumné činnosti didaktiky cizích jazyků, o teoretických východiscích didaktiky cizích jazyků a jejím propojení s vědními obory jako lingvistikou (a také s aplikovanou lingvistikou, sociolingvistikou, psycholingvistikou), pedagogikou, psychologií, psychologií učení apod. Kurz zprostředkovává studujícím exkurz do historického vývoje vyučovacích metod cizích jazyků, forem výuky, strategií učení, seznamuje je s dokumenty vztahujícími se k vyučování cizím jazykům.
- jsou schopni nazřít jazyk jako systém a pochopit jeho roli v procesu cizojazyčného vyučování/učení, - mají představu o organizaci výuky v institucionálním kontextu, - seznámí se metodickými koncepcemi vyučování cizím jazykům, cíli vyučování i jeho formami, - získají přehled o základních dokumentech vztahujících se k vyučování cizím jazykům.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce, absolvování závěrečného testu, plnění dílčích úkolů v seminářích (práce s literaturou a zdroji, minireferáty atd.)
Doporučená literatura
  • Ballweg, S. & Drumm, S. & Hufeisen, B. & Klippel, J. & Pilypaityté, L. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. Stuttgart, 2013.
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4.. Tübingen, 2003.
  • Coste, D., North, B., Trim, J. Coste, D., North, B., Trim, J. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Stuttgart, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -