Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
-
Frydrychová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky a volba témat pro microteaching 2. Faktory ovlivňující učení 3. Osvojování a učení se cizího jazyka 4. Terminologické ukotvení - mateřský jazyk, první jazyk, cizí jazyk 5. emoce a kognice při učení se cizího jazyka 6. - 7. Reflexe učení se 8. Autonomní učení 9. Strategie učení 10. - 11. Vnitřní diferenciace 12. Organizační formy vyučování 13. Prezentace microteachingu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout hlubší vhled do didaktických postupů při osvojování jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka, reflektovat vlastní proces učení a učení se a následně aplikovat teoretické poznatky formou microteachingu. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
orientuje se v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou teminologii, - je schopen nazřít jazyk jako systém a pochopit jeho roli v procesu cizojazyčného vyučování/učení, - má představu o organizaci výuky v institucionálním kontextu, - seznámí se s metodickými koncepcemi vyučování cizím jazykům, cíli vyučování i jeho formami, - získá přehled o základních dokumentech vztahujících se k vyučování cizím jazykům
|
Předpoklady
|
KGER/KZDID
KGER/KZDID
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Pro udělení zápočtu se očekává aktivní účast na seminářích, studium povinné literatury, plnění dílčích úkolů a zpracování písemné dokumentace k simulaci vyučovací hodiny včetně jejich prezentace v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Ballweg, S. & Drumm, S. & Hufeisen, B. & Klippel, J. & Pilypaityté, L. DLL 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. Stuttgart, 2013.
-
Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
|