Vyučující
|
-
Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Vědecký text, druhy vědeckých textů, ukázky. 2. Výstavba a členění textu I; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 3. Výstavba a členění textu II; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 4. Výstavba a členění textu III; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 5. Specifika odborného stylu I; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 6. Specifika odborného stylu II; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 7. Specifika odborného stylu III; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 8. Formální aspekty, citace; analýza vzorového textu, praktický nácvik. 9.-14. Analýzy vzorových textů, praktický nácvik.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Zásady akademického psaní je připravit studenty na samostatnou tvůrčí odbornou práci v magisterském studiu, zejména v rámci psaní diplomových prací. V seminářích budou jednak analyzovány vzorové vědecké texty především z oblasti germanistiky, jednak budou procvičovány pracovní postupy a praktické dovednosti. U vzorových textů i při psaní textů vlastních bude pozornost věnována zejména výstavbě a členění textu, specifikům odborného stylu, argumentaci a dále formálním aspektům, možnostem rešerše, citacím či problematice kompilace.
Studenti budou díky semináři připraveni na samostatnou tvůrčí odbornou práci, zejména v rámci psaní diplomových prací. Budou schopni analyzovat vědecké texty z oblasti germanistiky a budou ovládat stěžejní pracovní postupy a praktické dovednosti potřebné pro samostatnou tvůrčí odbornou práci.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Zápočet: Aktivní účast na seminářích, vypracování dílčích písemných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Adamzik, K. Textlinguistik. Eine einführende Darstellung. Tübingen, 2004.
-
Esselborn-Krumbiegel, H. Von der Idee zum Text: Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben. 2017.
-
Graefen, G./Moll, M. Wissenschaftssprache Deutsch: lesen ? verstehen ? schreiben. Frankfurt/M., 2011.
-
Pospiech, U. Wie schreibt man wissenschaftliche Arbeiten?. Manheim, 2017.
|