Název předmětu | PVK Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny II |
---|---|
Kód předmětu | KGER/KVKN2 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Vymezení užívané terminologie, seznámení s aktuálními učebnicemi německého jazyka pro české školy 2. - 3. Faktory ovlivňující učení - emoce, klima ve skupině, klima ve třídě 4. - 5. Klasifikace stylů učení - auditivní, vizuální, kineticko-motorický, komunikativní 6. Autonomní učení - vědomé učení se jazykům, vedení k samostatnému učení se - individualizace 7. Strategie učení cizímu jazyku - kognitivní, metakognitivní, afektivní strategie učení 8. Vnitřní diferenciace - rozpracování tématu ve vzorové učebnici jako úlohy pro vnitřní diferenciaci 9. Organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní vyučování v systému vyučovacích hodin 10. Evaluace jako forma hodnocení - sebehodnocení, pozitivní korektura 11. Mnohojazyčnost - role prvního jazyka pro učení cizích jazyků, němčina jako druhý cizí jazyk, osvojování dalších jazyků 12. Evaluace kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
V návaznosti na kurz Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 je cílem tohoto kurzu prohloubit a ukotvit teoretická témata, reflektovat vlastní proces učení a učení se a aplikovat teoretické poznatky formou microteachingu. V rámci kurzu připraví studující simulaci vyučovací hodiny (jednotky) dle zvoleného tématu, cíle a cílové skupiny. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
Studující bude mít přehled o aktuálních tématech didaktiky německého jazyka. Studující si osvojí na základě rozboru videoukázek, příkladů z výukové praxe a vlastního microteachingu dovednost, jak prakticky aplikovat zvolená témata v rámci pedagogické praxe. |
Předpoklady |
Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 (samostatné studium)
KGER/KVKD1 ----- nebo ----- KGER/KVKN1 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Pro udělení zápočtu se očekává aktivní účast na seminářích, studium povinné literatury, plnění dílčích úkolů a zpracování písemné dokumentace k simulaci vyučovací hodiny (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další). Studující prezentuje simulaci vyučovací hodiny (microteaching) v rámci zápočtového kolokvia. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|