Vyučující
|
-
Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy vývoje jazyka, stěžejní pojmy 2. Teorie o obecném vývoji jazyka - teorie jazykových změn 3. Jazykové zákony a přejímání coby faktory ve vývoji jazyka 4. Původ němčiny: indoevropština a germánština 5. Vývojové stupně němčiny I: stará horní němčina 6. Vývojové stupně němčiny II: střední horní němčina 7. Vývojové stupně němčiny III: raná nová horní němčina 8. Vývojové stupně němčiny IV: nová horní němčina 17.-20. století 9. Jazykové a kulturní vlivy a jazykový kontakt se zřetelem k němčině 10. Modely vývoje jazyka jakožto vysvětlení fenoménů současného jazyka 11. Regionální specifika vývoje německého jazyka: Rakousko, Švýcarsko 12. Jazykové ostrůvky ve střední a východní Evropě, němčina jako jazyk minorit 13. Německo-slovanský jazykový kontakt I: vlivy slovanských jazyků na němčinu 14. Německo-slovanský jazykový kontakt II: vlivy němčiny na češtinu Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané odborné literatury a písemného vypracování stanovených úkolů dle opory vypracované pro tento kurs. Jejich plnění, tj. výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. V rámci prezenční fáze je výuka zaměřena na ústní prezentaci výsledku samostudia a analýzu vybraných jazykových fenoménů ve skupině pod vedením vyučujícího. Studijní opora: SCHUPPENER, G. (2013): Handreichung Sprachgeschichte. Ústí nad Labem: FF UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je popsat německý jazyk v jeho diachronních souvislostech, zejména s přihlédnutím ke kulturním, mediálním a sociálním faktorům a ke změnám paradigmat. Kurz má poskytnout přehled vývoje německého jazyka od jeho počátků po současnost a přehled procesů změn v jazyce. Zvláštní pozornost bude věnována německo-slovanskému (německo-českému) jazykovému kontaktu, přičemž se v centru zájmu ocitne především vývoj němčiny v Čechách a na Moravě a význam tohoto prostoru pro dějiny německého jazyka (např. pražská němčina/němčina pražské kanceláře).
Díky kurzu získají studující fundované znalosti o vývoji německého jazyka a jevech hláskových změn, o proměnách psané podoby jazyka a o změnách morfologických, syntaktických, lexikálních, sémantických a pragmatických. Po absolvování kurzu mají být studující schopni popsat, určit a zařadit diachronní (a od nich odvozené synchronní) variety a změny paradigmat a též rozpoznat a zařadit formy a vlivy (německo-českého) jazykového kontaktu.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na práci v semináři, splnění zadaných úkolů Zkouška: písemná
|
Doporučená literatura
|
-
Ernst, Peter. Deutsche Sprachgeschichte. Wien, 2005.
-
Schuppener, Georg. Basiswissen Sprachgeschichte. Lipsko, 2014.
|