Předmět: PVK Současná literatura a film

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu PVK Současná literatura a film
Kód předmětu KGER/KSOLI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Bernhard Schlink, Der Vorleser (1995): kulturní kontext 2. Der Vorleser: analýza I 3. Der Vorleser: analýza II 4. Stephen Daldry, Der Vorleser/The Reader (2008) 5. Der Vorleser: recepce a kontroverze 6. Florian Henckel von Donnersmarck, Das Leben der Anderen (2006): kulturní kontext 7. Das Leben der Anderen: analýza 8. Das Leben der Anderen: diskuse 9. Florian Henckel von Donnersmarck, Werk ohne Autor (2018): kulturní kontext 10. Werk ohne Autor: analýza 11. Werk ohne Autor: diskuse 12. Zpracování historických traumat v literatuře a ve filmu 13. Závěrečná diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující s románem Bernharda Schlinka Předčítač a jeho filmovým zpracováním a dále se dvěma filmy Floriana Henckela von Donnersmarck po roce 2000, které se stejně jako Předčítač vyrovnávají s německou minulostí. Studující budou uvedeni do kulturního kontextu zmíněných děl a diskusí, příp. kontroverzí, které tato díla vyvolala. Studující dále získají náhled na kulturně politické souvislosti daného období a způsoby jejich umělecké reflexe. V případě Předčítače se porovnáním textu s filmovou verzí ozřejmí vztahy mezi oběma médii a jejich recepce. Spojujícím tématem při diskusích v semináři bude způsob historické reflexe 2. světové války a jejích následků, vyrovnávání se s minulostí a život v NDR. Předmětem diskuse bude dále vyrovnávání se s dějinnými traumaty z různých kulturních pozic.
Studující dokáže charakterizovat filmové a literární žánry dokáže provést základní analýzu děl zná kulturní a historické pozadí diskutovaných textů a filmů
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Udělení zápočtu za aktivní účast na diskuzi v seminářích znalost probíraných textů a filmů referát
Doporučená literatura
  • Bohnenkamp, A. (ed.). Interpretationen: Literaturverfilmungen. Stuttgart, 2012.
  • Grob, N./Prinzler, H. H./Rentschler, E. (eds.). Neuer deutscher Film. Stuttgart, 2012.
  • Jacobsen, W./Kaes, A./Prinzler, H. H. (eds.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart, 2004.
  • Schlink, B. Der Vorleser. Zürich, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr