Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seminář, vymezení předmětu, seznámení s literaturou a požadavky na zápočet a ke zkoušce. 2. Verbalizace - Práce s mapou 1 - fyzická a politická mapa 3. Verbalizace - Práce s mapou 2 - Mapy sugestivní a mapy sociálních dat 4. Verbalizace - Statistiky a grafy 5. Čtení s porozuměním - práce s aktuálním žurnalistickým textem 6. Poslech s porozuměním - práce s aktuálním žurnalistickým textem 7. Čtení s porozuměním - Lyrika ve výuce 8. Poslech s porozuměním - Píseň ve výuce 9. Verbalizace - Práce s obrázkem či fotkou 10. Poslech s porozuměním - Práce s televizní zprávou 11. Čtení s porozuměním - Práce s odborným textem 12. Překladová cvičení - Německé a české reálie v porovnání 13. Překladová cvičení - Češi o Němcích/Němci o Češích 14. Hodnocení kurzu a udílení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studující prací v seminářích získají možnost vyzkoušet si vlastní didaktický koncept k určitému tématu reálií německojazyčné oblasti, který si v samostudiu během semestru připravují. Jejich koncept je podnětem k diskusi na semináři. V diskusi nejde pouze o hodnocení představeného, ale spíše o další variace možností, které z konceptu vyplývají a které se mohou podle věku žáků, jejich jazykové úrovně a nakonec i didaktického cíle měnit.
-schopnost kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - schopnost samostatně zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšení schopnosti argumentovat při diskusích; - zlepšení písemného projevu studentů; - zvětšení slovní zásoby v oblasti historie a kultury; - prohloubení schopnosti orientovat se v geografii německojazyčné oblasti; - získání orientace v historickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí;
|
Předpoklady
|
Komunikační dovednosti pro učitele 1, 2
KGER/KKDU1 a zároveň KGER/KKDU2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: aktivní účast na seminářích. Referát s ppt prezentací k dílčímu tématu probírané látky
|
Doporučená literatura
|
-
Luscher, R. Landeskunde Deutschland. Von der Wende bis beute. München, 2014.
-
Němec, M. Reálie německojazyčné oblasti, Opora a metodická příručka pro studium Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ. Ústí nad Labem, 2013.
-
Schroeter-Brauss, S. Reálie Německa. Kultur und Gesellschaft in Deutschland. Plzeň, 2012.
-
Stolper, I. Landeskunde Deutschland. Lehr- und Übungsbuch für den Bachelorstudiengang. Liberec, 2010.
|