Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam vědecké práce 2. Analýza textů podle druhu (Textsortenanalyse), kvalitativní kritéria 3. Rešerše a blibliografie v oboru germanistika - systematické hledání literatury 4. Možnosti citování (Chicago, Harvard etc.), forma a význam citací 5. Seznámení s provozem mediotéky KGER, cvičné rešerše: edice, monografie, sborník, časopis 6. Seznámení s provozem Vědecké knihovny UJEP, Rakouské knihovny a metodicko-didaktické knihovny CEPRONIV - prezentace základních druhů publikací (vědecké, popularizační, krásná literatura) 7. Problém kompilátu a plagiátu 8. Základní druhy textů: handout, referát, recence, esej, zpráva, reportáž, ppt prezentace 9. Písemný projev: koncentrace na téma, obsahové a formální členění vědeckého textu 10. Vědecký styl práce (základní pojmosloví, objektivita vs. subjektivita) 11. Shrnutí a vypracování nejdůležitějších bodů vědecké práce (execrptum) 12. Vědecká argumentace (teze, antiteze, komentář sekundární literatury) 13. Pravidla pro uvádění pramenů a aplikace ve vědeckém textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V rámci tohoto kurzu studující analyzují struktury v textu s ohledem na formální aspekty a obsahové členění vědecké práce. Dále se zabývají vědeckou literaturou ve smyslu vědecké heuristiky, prací s informačními zdroji a tříděním získaných dat. Studující si prohloubí znalosti v oblasti psaní excerptů, esejů a v oblasti výstavby logických celků (argumentace, teze, antiteze atd.). Důraz je kladen především na porozumění odbornému textu a na zahájení vlastní vědecké činnosti. Důležitou součástí je rovněž úvod do problematiky citování použité literatury a seznámení se s důsledky neodborných citací.
Studující - dovede formulovat vlastní názory a obhájit svá stanoviska souvislou písemnou formou, - umí adekvátně použít jak spisovný, formální i neformální jazyk, - umí pracovat s informačními zdroji a třídit získaná data, - je schopen umí sepsat excerpt, své argumenty i vědecký esej, přičemž použitou literaturu dovede správně citovat.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Předpokladem pro udělení zápočtu je sepsání vědeckého eseje na zadané téma, na jehož základě studující prokáže zvládnutí výstavby vědeckého textu a užívání slovní zásoby z oblasti vědy, schopnost argumentace a správného citování použité literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Buchner, P. Campus Deutsch - Schreiben. München, 2015.
-
Jahr, S. Uni-Deutsch 1 Wissenschaftsdeutsch. Berlin, 2011.
-
Sittig, C. Arbeitstechniken Germanistik. Stuttgart, 2014.
|