Vyučující
|
-
Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, periodizace, vývoj literárního jazyka, vývoj funkce literatury a archaické pojetí žánrů. 2. Staroněmecká literatura I - Nejstarší texty v německém jazyce. Hrdinské básnění a zaříkadla. Aliterace. 3. Staroněmecká literatura II - Hildebrandslied. 4. Středověk II - Dvorská lyrika (minnesang, leich, politická lyrika). 5. Středověk III - Dvorská epika (dvorský román, Nibelungenlied). 6. Středověk IV - Náboženská literatura. Přebásnění biblických textů, legendy, mystické texty a kázání. 7. Humanismus, reformace a renesance I -humanistická vzdělanost, knihtisk. Der Ackermann aus Böhmen. 8. Humanismus, reformace a renesance II - reformace, překlad Bible Martina Luthera, duchovní píseň a letáková literatura. 9. Humanismus, reformace a renesance III - Masopustní hry, bláznovská literatura, švank. 10. Humanismus, reformace a renesance IV - Meistersang, knížky lidového čtení. 11. Baroko I - Kulturněhistorické předpoklady, reforma německé poezie (Opitz), stylotvorné elementy barokní literatury. 12. Baroko II - Literatura protestantského kulturního okruhu - péče o německý jazyk a poezii (jazykové společnosti), poetická centra (Königsberg, tzv. Slezská škola, severní německo atd.), umělecké drama. Pietismus. 13. Baroko III - Literatura katolického kulturního okruhu - Mnichovská traktátová škola a jazyková výlučnost, duchovní píseň a konceptuální kázání. Pikareskní román a jeho recepce v německé literatuře. 14. Recepce starší německé literatury v 19. a 20. století: Hrdinské písně a dvorská kultura v německém nacionalismu, pikareskní román v moderní německé literatuře (Uhland, Mann, Brecht, Grass), proměna vnímání protestantského a katolického baroka. Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno s cca dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury, písemnému vypracování stanovených úkolů (kontrola ze strany vyučujícího). Realizace probíhá ve výukové platformě moodle a formou osobních konzultací. V distanční fázi se studující věnuje dílům primární literaturu a studuje k nim potřebnou sekundární literaturu tak, aby daná díla (příp. úryvky) mohla být podnětem k diskuse v prezenční výuce. Intenzivnější přípravu v samostudiu si dále vyžádá dílo a tematické období, které si studující vybral pro prezentaci v rámci pracovního semináře. Studijní opora: KVAPIL, J. (2013): Nejstarší německy psaná literatura. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na získání přehledu o nejvýznamnějších dílech a autorech nejstarší německé literatury od nejstarších dob až do počátku 18. století (baroko) a jejich pozdější recepci. Pozornost je upřena na nejvýznamnější díla jednotlivých vývojových fází starší německé literatury, se zvláštním zaměřením na postupnou proměnu pojetí a chápání literatury a literárních žánrů.
Studující zná specifika starší německé literatury v kontextu celého literárně-historického vývoje a základní metodické přístupy k práci texty, rozumí textům z různých období i různých žánrů v literárních, kulturních i společenských souvislostech, je schopen přečíst starší texty a tyto analyzovat a interpretovat, umí samostatně pracovat.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studující se aktivně účastní semináře a plní průběžně zadávané úlohy. Při závěrečném kolokviu analyzuje a interpretuje vybrané texty.
|
Doporučená literatura
|
-
Das Nibelungenlied.
-
Historia von D. Johann Fausten.
-
Bahr, Ehrhard. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. 1: Vom Mittelalter bis zum Barock. Tübingen, 1987.
-
Brunner, Horst. Geschichte der deutschen Literatur des Mittelalters im Überblick. Stuttgart, 2003.
-
Grimmelshausen, Hans J. Chr. von. Der abenteuerliche Simplicissimus Teutsch.
-
Schmidt, Josef. Renaissance, Humanismus, Reformation. Die deutsche Literatur in Text und Darstellung. Stuttgart, 1991.
-
Szyrocki, Marian. Die deutsche Literatur des Barock. Stuttgart, 2003.
|