Vyučující
|
-
Jehličková Jarmila, Mgr.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj německé literatury v českých zemí v 1. pol. 19. století (K. H. Mácha) 2. Koncepce bohemismu (Bernard Bolzano, Charles Sealsfield) 3. Vývoj literatury po roce 1848, generace revoluční, asimilace židovského obyvatelstva (Leopold Kompert, Siegfried Kapper) 4. Adalbert Stifter a další šumavští prozaici 5. Realistická literatura z Moravy (Marie von Ebner-Eschenbach, Jacob Julius David). 6. Svět snů, magična a fantazie (Gustav Meyrink a Alfred Kubin) 7. Pražská německá literatura: spolek Concordia, Verein der bildenden Künstler, novoromantici (Oskar Wiener, Paul Leppin); R. M. Rilke 8. Brodův "Pražský kruh" (Oskar Baum) 9. Expresionistická tvorba (Franz Kafka, Franz Werfel) 10. Činnost překladatelská; Herder-Blätter (Pavel Eisner). 11. Ghetto Terezín / Theresienstadt (lyrická tvorba) 12. Osobnost a dílo H. G. Adlera 13. Ghetto Terezín / Theresienstadt (dramatická a hudební tvorba) 14. Poválečná tvorba vzpomínková (Lenka Reinerová, Erica Pedretti, Ilse Tielsch) V prezenční části studia budou studující seznámeni s vývojovými tendencemi německy psané literatury vzniklé na území Čech, Moravy a Slezska v 19. a 20. století, budou jim též zprostředkována východiska pro analýzu a interpretaci děl primární literatury. Distanční část probíhá pod odborným vedením vyučujícího prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a dílčí úkoly k analýze a interpretaci literárních děl zadané během prezenční části studia. Studijní opora: JEHLIČKOVÁ, J. (2014): Německojazyčná literatura z Českých zemí II. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující s významnými i méně známými díly a autory německého jazyka, kteří se narodili či působili v českých zemích. Tato tvorba je představena jako důležitý fenomén česko-německo-židovského soužití. Ve výuce je kombinován chronologický přístup s tematickým, přičemž časové rozpětí kurzu je literatura 19.- 20. století.
Studující - orientuje se v jednotlivých vývojových etapách literatury od počátku 19. století až po současnost - je schopen/schopna tyto charakterizovat, vymezit jejich specifika a jmenovat významné představitele - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární dílo, zasadit jej do historického, kulturněhistorického a literárního kontextu a v rámci diskuse s ostatními obhájit svá stanoviska
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Udělení zápočtu za - znalost primární a sekundární literatury - aktivní účast na seminářích spočívající v diskuzi k analýze a interpretaci děl - ústní referát a příp. písemná seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Adler, H.C. Die Dichtung der Prager Schule. Bautzen, 2003.
-
Arnold, H. / Veselý, O. / Zeidler, H. Uferdasein. Bautzen, 1996.
-
Brod, M. Der Prager Kreis. Praha, 1993.
|