Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Stručný přehled žánru povídka po r. 1945 a jeho charakteristické ryse 2. Povídka tzv. Kahlschlagu 3. Povídka v 60. letech (Peter Bichsel) 4. Povídka a povídkové romány po r. 1990 (Grass, Schulze, Konecny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem německojazyčné povídky po r. 1945 se zaměřením na charakteristika žánru a jeho hlavní představitele. Zároveň budou vybrané texty, vzhledem k tomu, že se jedná učitelský studijní obor, diskutovány s ohledem na jejich možnou didaktizaci pro výuku.
Studující - zná základní znaky a charakteristiku německojazyčné povídky - dobře se orientuje v jejím vývoji po r. 1945 - umí tento žánr analyzovat - je s ním schopen pracovat ve výuce německého jazyka na příslušném stupni.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Udělení zápočtu za - Aktivní účast na semináři - znalost vybraných literárních textů - písemný podklad k didaktizaci vybraného literárního textu
|
Doporučená literatura
|
-
BELLMANN, Werner/ HUMMEL, Christine. Deutsche Kurzprosa der Gegenwart. Stuttgart, 2006.
-
BELLMANN, Werner. Interpretationen. Klassische deutsche Kurzgeschichten. Stuttgart, 2004.
-
Forster, Heinz/ Riegel, Paul. Kurzprosa. In: Deutsche Literaturgeschichte. Nachkriegszeit 1945 ? 1968. München, 1999.
-
Kilchenmann, Ruth J. Die Kurzgeschichte. Formen und Entwicklung. Stuttgart/ Berlin/ Köln/ Mainz, 1968.
-
Nayhauss, Hans-Christoph Graf v. Theorie der Kurzgeschichte. Stuttgart, 2016.
-
Pasche, Wolfgang. Kurzprosa von 1945 ? 2010. Stuttgart, 2016.
|