Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do dějin 19. století se specifikací metodologie nacionalismu. Benedict Anderson, Eric Hobsbawm, Ernst Gellner, Miroslav Hroch. 2. Šance bohemismu? Česká a německá otázka na pozadí dějin rakouské monarchie do roku 1848, rok 1848 - společné a rozdílné zájmy. 3. Pokusy o řešení nacionální otázky do roku 1914 - prusko-rakouská válka 1866 - zkouška identity - zlomový vliv sjednocení Německa - jazykové zákony jako forma nacionálního boje 4. František Palacký a jeho myšlenka stýkání a potýkání" v českých dějinách. Theodor Mommsen a Češi. 5. První světová válka - "lámání nacionálního chleba" 6. Deutschböhmen - odpor proti realitě Československé republiky, možnosti a mýty 7. Postavení minorit za Československé republiky, formální možnosti, každodenní realita, Josef Pekař a Tomáš G. Masaryk 8. Spor o smysl českých dějin. Sudetoněmecké dějepisectví 9. Příčiny záboru pohraničních území roku 1938 a následná okupace Československa 10. Porážka Německa a odsun německého obyvatelstva z Československa, problémy jejich začlenění do poválečné společnosti v Německu 11. Osud neodsunuté německé menšiny v Československé republice do současnosti, vzpomínková kultura v ČR a Německu ve vztahu k dějinám Němců v českých zemích
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Přednáška i seminář se zabývá česko-německými národnostními konflikty v 19. a 20. století na pozadí vývoje habsburské monarchie a následně Československé republiky a v kontextu mezinárodních souvislostí. Zvláštní pozornost je věnována též historickým pohledům na česko-německé vztahy od 19. století do dneška.
- prohloubení znalostí o problematice česko - německých vztahů - schopnost kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - schopnost samostatně si zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšení schopnosti argumentovat při diskusích; - zvětšení slovní zásoby v oblasti historie a kultury; - vyhledávání informací
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast na semináři, vypracování eseje k vybranému tématu
|
Doporučená literatura
|
-
Gellner, Arnošt. Národy a nacionalizmus. Praha, 1993.
-
Hahn, Eva. Od Palackého k Benešovi, Německé texty o Češích, Němcích a českých zemích.. Praha, 2014.
-
KOSCHMAL, Walter/ NEKULA, Marek/ ROGALL, Joachim (Hg.). Deutsche und Tschechen. Geschichte - Kultur - Politik. München, 2001.
-
KŘEN, Jan. Die Konfliktgemeinschaft. Tschechen und Deutsche 1780-1918. München, 1999.
-
Seibt, F. Deutschland und die Tschechen, München- Zürich. 1995.
|