Vyučující
|
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Liebig Linda
|
Obsah předmětu
|
1. Ústní projev: prezentační a diskusní dovednosti pro studium a povolání 2. Písemný projev: argumentační písemný projev, shrnutí, Essay 3. Gramatika: nominální a verbální styl 4. Práce se slovní zásobou 5. Možná témata prezentací a textových úloh: a) Interkulturalita v teorii a praxi: kulturní výměna, migrace, stereotypy, tolerance, tabu a empatie, mnohojazyčnost, jazyková politika atd. b) Společensky významná témata: povolání, rovnoprávnost, životní prostředí, politika atd
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvoj interkulturní komunikační kompetence studujících. Jedná se o praktickou průpravu v oblasti interkulturní komunikace i o celkový rozvoj komunikační kompetence v němčině (C1), jejíž součástí je kompetence interkulturní. Kurz se zaměřuje na práci s vybranými výukovými materiály, které procvičují a upevňují všechny čtyři jazykové kompetence. Témata zohledňují oblast interkulturní komunikace včetně rešerše a odborné práce v interkulturním kontextu. Kromě toho se procvičují vybrané aspekty gramatiky a odborné slovní zásoby na příkladech autentických textů z oblasti obecného a pracovního jazyka. V oblasti písemného projevu se budou natrénovány strategie argumentačního psaní, v oblasti ústního projevu se studující učí prezentovat s ohledem na cílovou skupinu a dané zadání.
Studující si rozšíří a prohloubí jazykovou kompetenci na úroveň C1+ SERRJ, posílí jednotlivé jazykové kompetence, v oblasti písemného projevu se zdokonalí v psaní shrnutí textu a eseje, v oblasti ústního projevu se studující učí prezentovat s ohledem na cílovou skupinu a dané zadání.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Pro splnění požadavků na zápočet je třeba pravidelná aktivní účast na cvičení, průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Bayerlein, Oliver. Campus Deutsch. Deutsch als Fremdsprache. Präsentieren und Diskutieren. B2/C1. München: Hueber 2014. .
-
Buchner, Patricia. Campus. Deutsch als Fremdsprache. Schreiben B2/C1. München: Hueber 2014. .
-
Heringer, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte. Tübingen: Francke 2017. .
-
Jin, Friederike / Voss, Ute. Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache B2/C1. Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen 2017. .
-
Lange, Daisy / Rahn, Stefan. Mündliche Wissenschaftssprache. Kommunizieren, Präsentieren, Diskutieren. Stuttgart: Klett 2017. .
-
Lüsebrink, Hans-Jürgen. Interkulturelle Kommunikation. Stuttgart, 2012.
-
Schmitt-Kaufhold, Angelika. Klausurtraining. Essay schreiben. Stuttgart / Leipzig: Klett 2014. .
-
Stein-Bassler, Dorothea. Deutsch intensiv. Schreiben C1. Das Training. Stuttgart: Klett 2021. .
-
Wierlacher, A./Bogner, A. Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart/Weimar, 2003.
|