Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Aktuální otázky didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Evropské dokumenty a konkretizace cílů VCJ při výuce na SŠ a ZŠ v praxi 2. Pojetí role jazykových prostředků ve výuce po zkušenostech z praxe 3. Možnosti využívání produktivních a receptivních řečových dovedností - motivace žáků - pohled z praxe 4. Role kognitivní složky výuky a její aplikace v severočeském regionu při výuce němčiny jako cizího jazyka 5. Role emocionální komponenty z pohledu dosavadních zkušeností 6. Mnohojazyčnost jako trend současné Evropy 7. - 9. Příprava začínajícího učitele němčiny na výuku na SŠ nebo ZŠ, a to: - Obsahová úskalí a jejich překonávání - Časová úskalí a jejich překonávání - Úskalí výběru vhodných učebních souborů na současném trhu - Zpracování konceptu vyučovací hodiny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je usouvztažnit dosud získané teoretické poznatky z didaktiky němčiny jako cizího jazyka a zkušenosti nabyté z hospitací a vlastní výuky během pedagogické praxe studujících. Studující se dále seznámí s některými novými alternativními metodami a technikami používanými při cizojazyčném vyučování. Při zpracování konceptu konkrétní vyučovací hodiny němčiny budou diskutovány možnosti volby vhodných metod, strategií a technik.
Studující - dovede aplikovat získané teoretické poznatky a své zkušenosti z dosud absolvované pedagogické praxe tvůrčím způsobem na tak koncipovanou přípravu na vyučovací hodinu, která by mu zajistila co nejvyšší efektivitu a úspěšné zvládnutí v budoucí školské praxi, - se orientuje nejen v evropských dokumentech a českých kutikulárních dokumentech, ale i v nejnovějších alternativách. Sleduje aktuální diskuse o výuce cizích jazyků v odborných časopisech a na internetu s cílem využít jich ve své budoucí učitelské činnosti.
|
Předpoklady
|
Absolvování všech povinných kurzů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
Zápočet: aktivní účast v seminářích (min. 70%), plnění zadaných úkolů, výstupy ve formě microteachingu, vypracování prezentací a referátů k zadaným tématům, vypracování konceptu vyučovací hodiny, příp. splnění zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2016.
-
Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Praha, 2016.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2017.
-
Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
-
Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
-
Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.
|