Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: známé německé básně, literární kánon 2. Přírodní lyrika: rané Goethovy básně 3. Prvky přírodní lyriky: diskuse o základních rétorických figurách 4. Lyrické formy: sonet 5. Lyrické formy: balada 6. Prvky balady, lidová a umělá balada 7. Moderní balady a písně: diskuse 8. Bajky a podobenství 9. Podobenství: diskuse o literární formě a typu výpovědi 10. Pohádky: bratři Grimmové 11. Pohádky: motivy a symbolika 12. Umělá pohádka 13. Umělá pohádka: diskuse o principu fikcionality 14. Závěrečná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům první kontakty s německy psanou literaturou. Na semináři budou nejprve společně čteny krátké, interpretačně přístupné literární formy jako bajky, pohádky nebo krátké básně, přičemž bude vyučující/m vždy zvolen jeden text povinný; zároveň však studující přinesou i text vlastního výběru. Budou se tedy od začátku aktivně podílet na výběru četby a naučí se tak sami vyhledávat základní informace o žánru nebo literární epoše. Semináře budou vedeny formou diskuse v hodinách, důraz bude kladen na schopnost argumentovat a vnímat literární text jako specifickou výpověď o světě.
Studenti si osvojí základní principy odborného přístupu k literárním textům jako je chápání fictionality a literaricity, význam žánrů a rétorických figur. Dále se naučí o textech poučeně diskutovat, argumentovat a obhájit svůj názor.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - absolvování zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
Bahr, E. Dějiny německé literatury 1. Praha, 2005.
-
Bahr, E. Dějiny německé literatury 2. Praha, 2006.
-
Binneberg, K. Deutsche Lyrik 1945?1989. 2009.
-
Brode, H. Deutsche Lyrik: eine Anthologie. Frankfurt/M., 1990.
|