Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Jehličková Jarmila, Mgr.
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj dramatu: Hebbel vs. Stifter 2. Realismus I 3. Realismus II: vývojový román, společenský román 4. Klasická moderna a naturalismus 5. Protisměry k naturalismu: symbolismus, dadaismus, Vídeňská moderna a impresionismus 6. Expresionismus a aktivismus: poezie, Stationendrama 7. Thomas, Heinrich, Klaus Mann 8. Literatura Výmarské republiky 9. Rakouská literatura 1918-1938 10. Švýcarská literatura 1848-1938 11. Pražská německá literatura 12. Brechtovo epické divadlo: teorie, charakteristika a význam epického divadla 13. Literatura 1933-1945: exilová centra, nejvýznamnější autoři, témata V prezenční části studia budou studující seznámeni s vývojovými tendencemi německy psané literatury vzniklé od poloviny 18. století do poloviny 20. století a budou jim též zprostředkována východiska pro analýzu a interpretaci děl primární literatury. V distanční části probíhající pod odborným vedením vyučujícího prostřednictvím výukové platformy moodle budou studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a zadány dílčí úkoly k analýze a interpretaci literárních děl. Základní a doporučená studijní literatura je uvedena ve výukové platformě moodle.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující s vývojovými etapami německy psané literatury od r. 1848 do r. 1945 v oblasti Rakouska (Rakouské, později Rakousko-uherské monarchie a Rakouské republiky) a v oblasti Německa (později Německé říše, Výmarské republiky a tzv. Třetí říše). Studenti se seznámí s německým měšťanským realismem, s naturalismem a jeho protisměry jako je Vídeňská moderna, impresionismus, neoromantismus, symbolismus, expresionismus, dada, dále s literárními tendencemi ve Výmarské republice - jako je Brechtovo epické divadlo - a v Rakousku. Pozornost bude věnována i exilové literatuře a jejím centrům.
Studující - orientuje se v jednotlivých vývojových etapách literatury od poloviny 19. století do poloviny 20. století - je schopen/schopna tyto charakterizovat a vymezit jejich specifika - zná jejich hlavní představitele a díla - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární dílo vzhledem k jeho historickému, kulturněhistorickému a literárnímu kontextu
|
Předpoklady
|
- Úvod do studia literatury - Úvod do literární intepretace - Propedeutika vědecké práce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Udělení zápočtu za - četbu děl primární literatury - aktivní účast na seminářích, spočívající v diskuzi k analýze a interpretaci děl
|
Doporučená literatura
|
-
Brecht, B. Mutter Courage und ihre Kinder.
-
Fontane, Th. Effi Briest.
-
Kafka, F. Die Verwandlung.
-
Keller, G. Romeo und Julia auf dem Dorfe.
-
Storm, Th. Immensee.
|