Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Vstupní hodina 2. Dalimilova kronika 3. Zlatá bula Karla IV. 4. Čtyři pražské artikuly 5. Obnovené zřízení zemské 1627 6. Palackého dopis do Frankfurtu 1848 7. Masarykova poselství Národnímu shromáždění 1918 8. Karlovarský program SdP 1937 9. Mnichovská dohoda 1938 10. Vpád německých vojsk: Milena Jesenská 1939 11. Benešovy dekrety (vybrané) 1945 12. Česko-německá deklarace 1997 13. Versöhnungskitsch 2019 14. Hodnocení kurzu a udílení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
V kurzu se na příkladu základních německojazyčných dobových textů, studentům známých z dějepisu na střední škole, bude diskutovat o česko-německých vztazích od dob středověké kolonizace až do dneška.
Studující - je schopen/schopna kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - je schopen/schopna samostatně zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšil/a schopnosti argumentovat při diskusích; - zlepšil/a se v písemném projevu; - rozšířil/a si slovní zásobu v oblasti historie a kultury; - prohloubil/a své schopnosti orientovat se v geografii německojazyčné oblasti; - orientuje se v historickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři na základě četby povinné literatury - referát s ppt prezentací
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander, M. Die Vertreibung als negativer Lernprozess: Vorbilder und Ursachen der Vertreibung der Deutschen. 2005.
-
Brandes, D. Die Vertreibung als negativer Lernprozess: Vorbilder und Ursachen der Vertreibung der Deutschen. 2005.
-
Hoffmann, R. J./Harasko, A. Odsun. Die Vertreibung der Sudetendeutschen. Begleitband zur Ausstellung. 2 Bde. München, 1995.
-
Koschmal, W./Nekula, M./Rogall, J. Deutsche und Tschechen. Geschichte ? Kultur ? Politik. 2001.
|