Vyučující
|
-
Wozonig Karin, Dr.
-
Frydrychová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, stanovení tematických okruhů. 2. Písemný projev - argumentace (úvaha/pojednání) - strategie, jazykové prostředky, příklady. 3. Modely komunikace, tabu a komunikace. Mluvený a psaný jazyk - Monolog versus dialog - diskuse (řízení, strategie, jazykové prostředky, příklady). 4. Erörterung I - vyhodnocení (chyba, vyhodnocení chyby, práce s chybou). Erörterung II - příkladové texty (nácvik strategií). 5. Graf, diagram - popis, interpretace, vyhodnocení, vlastní stanovisko - strategie, jazykové prostředky, nácvik. 6. Standardní a hovorový jazyk ve výuce němčiny. 7. Erörterung II - vyhodnocení, příklady. 8. Vícejazyčnost: klady a zápory. 9. Odborná praxe jako součást vzdělávání. 10. Celoživotní učení. 11. Vzdělávací politika ve vztahu k cizím jazykům. 12. Vyhodnocení kurzu, pokyny ke zkoušce. Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu. V rámci distanční fáze, která probíhá prostřednictvím výukové platformy moodle, se studující naučí potřebnou slovní zásobu, čte zadané texty a plní k nim úkoly, napíše 2 úvahy/pojednání. Připraví si referát včetně tezí. V rámci prezenční fáze je výuka zaměřena na mluvený projev, přednesení referátu a řízení diskuse. Studijní opora: KROVOVÁ, E./WERMES, K. (2013): Jazyková kompetence II (metodická příručka). Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je příprava na závěrečnou zkoušku na úrovni C1-C2 SERR. Zaměřuje se proto na základě práce s vybranými výukovými materiály na procvičení a upevnění všech čtyř jazykových kompetencí. Témata přitom zohledňují oblast vzdělávání, didaktiky němčiny a zájem studujících. Kurz procvičuje gramatiku a odbornou slovní zásobu na příkladu autentických textů z oblasti obecného a odborného jazyka, prohlubuje schopnost rychlého orientačního čtení a shrnutí přečteného. V písemném projevu jsou trénovány strategie argumentativního psaní, v oblasti mluveného projevu přednes referátu a studující se zároveň učí řídit diskusi.
Studující - zná normy spisovné (mluvené i psané) němčiny a osvojil si německou slovní zásobu i gramatiku na výstupní úrovni C1-C2 dle SERR, - dokáže plně a bezprostředně porozumět mluvenému i psanému projevu a adekvátně na něj reagovat - umí napsat úvahu/pojednání (Erörterung) na složitější téma, je schopen přednést referát k odbornému tématu na základě vlastních tezí a řídit k němu diskusi.
|
Předpoklady
|
Zkoušku je možno skládat jen tehdy, získá-li studující zápočty z kurzů Jazyková kompetence I a II.
KGER/KJAK1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Zápočet: aktivní účast na cvičeních (min. 70% ), odevzdání 2 písemných esejí (úvahy/pojednání), interpretace a vyhodnocení grafu (diagramu) včetně prezentace v kurzu a řízení diskuse k zadanému tématu. Zkouška se skládá z písemné části (Erörterung) a ústní části (referát na předem zvolené téma na základě vlastních tezí). K ústí zkoušce přistupuje studující na základě úspěšného splnění písemné části.
|
Doporučená literatura
|
|