Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Prézens a imperativ silných sloves 2. Perfektum a plusquamperfektum slabých, silných, smíšených sloves a sloves se silnými i slabými tvary 3. Pomocná slovesa haben a sein v perfektu a plusquamperfektu - pravidla pro jejich užití 4. Préteritum slabých, silných, smíšených sloves a sloves se slabými i silnými tvary 5. Pasivum 6. Konjunktiv - irealita, potencialita 7. Konjunktiv - nepřímá řeč 8. Rod a pád podstatných jmen, slabé skloňování 9. Skloňování adjektiv, participia v atributivní pozici, zpodstatnělá přídavná jména 10. Hlavní věta, slovosled, základní větné členy 11. Vedlejší věta, slovosled, spojky podřadicí, vztažná zájmena 12. Předložky, předložkové vazby sloves V rámci distanční fáze se předpokládá samostatná teoretická příprava, vypracovávání cvičení a kontrolních úkolů dle pokynů ve opoře. Prezenční fáze bude věnována kontrole vypracovaných kontrolních cvičení k jednotlivým kapitolám, jejichž řešení není v klíči a vysvětlení problémů, které vzniknou v průběhu samostudia. Zápočet bude udělen na základě aktivní přípravy a účasti na pracovních seminářích a společných konzultacích a na základě úspěšného absolvování zápočtového testu. Studijní opora: KROVOVÁ, E. (2006): Gramatická proseminář. Studijní opora pro kombinované studium. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je utřídění a rozšíření znalostí a dovedností z německé gramatiky a sjednocení gramatické kompetence studujících minimálně na úroveň B1+ SERR pro jazyky. Gramatický proseminář je koncipován jako kurz praktického procvičování a je zaměřen zejména na slovesa, substantiva, adjektiva a větnou skladbu.
Studující - zná gramatickou strukturu němčiny, - zná odbornou terminologii v oblasti gramatiky a umí ji používat, - umí určit gramatické kategorie ohebných slovních druhů, - umí přiměřeně správně používat repertoár běžných gramatických prostředků a struktur.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Zápočet: Aktivní účast, plnění úkolů průběžně zadávaných vyučujícím, úspěšné absolvování dvou zápočtových testů (70%).
|
Doporučená literatura
|
-
Geiger, S. / Dinsel, S. Großes Übungsbuch Deutsch - Grammatik. 2009.
-
Hoberg, R./Hoberg, U. Der kleine Duden: Deutsche Grammatik: Eine Sprachlehre für Beruf, Studium, Fortbildung und Alltag: Band 4.. Manheim.
|