Vyučující
|
-
Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Skloňování podstatných jmen I 2. Skloňování podstatných jmen II 3. Základní pravidla pro užití členů u podstatných jmen 4. Přídavná jména a jejich skloňování I 5. Přídavná jména a jejich skloňování II 6. Zájmena a jejich skloňování I 7. Zájmena a jejich skloňování II. Reflexivní slovesa 8. Předložky místní 9. Předložky časové. Vybrané předložky vyjadřující účel, důvod, přípustku 10. Slovosled ve větě oznamovací, větě tázací, větě rozkazovací 11. Věty předmětné s "dass" 12. Věty příčinné 13. Věty vztažné
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je zopakovat, utřídit a prohloubit znalosti německé gramatiky, jichž studenti nabyli na střední škole, přičemž obsah kurzu navazuje na Gramatický proseminář 1. Těžištěm kurzu bude tedy vysvětlení a systematické procvičování dalších gramatických jevů v návaznosti na Gramatický proseminář 1 a postupné seznamování s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Účelem kurzů Gramatický proseminář 1 a Gramatický proseminář 2 je nejen zlepšit jazykovou kompetenci studentů, ale rovněž zlepšit předpoklady studentů aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
Studenti si v návaznosti na Gramatický proseminář I zopakují, utřídí a prohloubí znalosti dalších jevů německé gramatiky, tyto jevy systematicky procvičí a postupně se seznámí s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Tím si zlepší jednak svou jazykovou kompetenci, jednak zlepší i své předpoklady aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - úspěšné absolvování zápočtového testu (dosažení 70 % z celkového počtu bodů).
|
Doporučená literatura
|
-
Buscha, J./Helbig, G. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart, 2013.
-
Buscha, J./Helbig, G. Übungsgrammatik Deutsch. 2017.
-
Dinsel, S./Geiger, S. Großes Übungsbuch Deutsch. Grammatik. Ismaning, 2009.
-
Dreyer, H./Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Ismaning, 2009.
-
Hering, A./Matussek, M./Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik für die Mittelstufe. i, 2009.
-
Wöllstein, A./Dudenredaktion (Hrsg.). Die Grammatik. Berlin, 2016.
|