Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Časování sloves. Prézens - tvary, význam, užití 2. Perfektum - tvary, význam, pravidla pro užití pomocných sloves sein/haben 3. Préteritum - tvary, význam, užití 4. Futurum I - tvary, význam, užití 5. Časování sloves s odlučitelnou předponou 6. Modální slovesa - objektivní modalita 7. Rekce sloves I 8. Rekce sloves II 9. Průběhové pasivum 10. Průběhové a stavové pasivum 11. Pasivum s modálními slovesy 12. Plusquamperfektum. Příslovečné věty časové 13. Konjunktiv II préterita. Věty podmínkové 14. Konjunktiv II plusquamperfekta. Věty podmínkové
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je zopakovat, utřídit a prohloubit znalosti německé gramatiky, jichž studenti nabyli na střední škole. Těžištěm kurzu bude proto vysvětlení a systematické procvičování jednotlivých gramatických jevů spojené s postupným seznamováním s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Účelem kurzů Gramatický proseminář 1 v ZS a na něj navazujícího kurzu Gramatický proseminář 2 v LS je nejen zlepšit jazykovou kompetenci studentů, ale rovněž zlepšit předpoklady studentů aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
Studenti si zopakují, utřídí a prohloubí znalosti německé gramatiky, systematicky procvičí jednotlivé gramatické jevy a postupně se seznámí s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Tím si zlepší jednak svou jazykovou kompetenci, jednak zlepší i své předpoklady aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - úspěšné absolvování zápočtového testu (dosažení 70 % z celkového počtu bodů).
|
Doporučená literatura
|
-
Buscha, J./Helbig, G. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart, 2013.
-
Buscha J./Helbig, G. Übungsgrammatik Deutsch. Stuttgart, 2017.
-
Dinsel, S./Geiger, S. Großes Übungsbuch Deutsch. Grammatik. Ismaning, 2009.
-
Dreyer, H./Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Ismaning, 2009.
-
Hering, A./Matussek, M. Übungsgrammatik für die Mittelstufe. Ismaning, 2009.
|