Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Evropa - kultura: (de)konstrukce a kulturní (de)kódování pojmů: evropský prostor, evropská krajina, evropské kulturní hodnoty 3. - 4. Evropa jako rajská, idylická a romantická krajina: koncepty a její proměny od antiky po současnost 5. - 6. Mýtus Evropy (konstrukce a dekonstrukce mýtu na příkladu výtvarného umění) 7. - 8. Evropa jako politická alegorie a její význam pro koncepci současné Evropské unie 9. Evropa a její "hranice" v současnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující se základními kulturně-teoretickými koncepty, formujícími evropské myšlení a kulturu od doby antiky až po současnost a vést je ke kritické reflexi pojmů "evropské kultury" a "evropské identity" v neposlední řadě i v kontextu aktuálního vývoje posledních let. Studující se seznámí s jednotlivými aspekty evropských kulturních dějin a jejich vlivem na německojazyčný kulturní prostor, přičemž na Evropu bude nahlíženo jako na specifický "prostor kulturní komunikace", v němž se snoubí nejrůznější kulturní vlivy a tradice. Zvláštní pozornost bude věnována mýtu Evropy, jeho instrumentalizaci a proměnám na příkladu výtvarného umění.
Studenti budou umět kriticky reflektovat pojmy týkající se evropské kultury a identity.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
- aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - ústní prezentace - vypracování závěrečné písemné práce
|
Doporučená literatura
|
-
Deger, P./ Hettlage, R. (ed.). Der europäische Raum. Die Konstruktion europäischer Grenzen. Wiesbaden, 2007.
-
Frenzel, H. A. u. E. Daten deutscher Dichtung. Chronologischer Abriß der deutschen Literaturgeschichte in 2 Bd.. München, 2001.
-
Jaeger, F./Liebsch, B. Handbuch der Kulturwissenschaften - Grundlagen und Schlüsselbegriffe. Stuttgart, 2004.
-
Vietta, S. Europäische Kulturgeschichte: eine Einführung. Paderborn, 2007.
|