Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod 2. - 3. Evropa jako kulturní koncept 4. - 5. Význam antického divadla pro evropské myšlení 6. - 7. Střední Evropa a kulturní paměť 8. - 9. Subjektivita/identita/alterita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V kurzu se studující seznámí s kulturně teoretickými texty nezbytnými pro pochopení evropských kulturních dějin. Na seminářích budou proto kulturně teoretické texty usouvztažněny s chápáním germanistiky jako kulturní vědy, zvláště pak s otázkami kulturních a dalších identit, alterity a interkulturality. Přitom bude pozornost věnována těm fenoménům, které určovaly evropskou identitu od antiky po současnost.
Studenti budou znát základními kulturně teoretické texty týkající se evropských kulturních dějin a budou umět pracovat s argumenty v nich postulovanými.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - vypracování závěrečné písemné práce
|
Doporučená literatura
|
-
Csáky, M. Das Gedächtnis Zetraleuropas. Kulturelle und literarische Projektionen auf eine Region. Wien, 2010.
-
Delouche, F. (ed.). Das europäische Geschichtsbuch: Von den Anfängen bis in 21. Jahrhundert. Stuttgart, 2012.
-
Jičínská, V. Europäische Kulturgeschichte. Ústí nad Labem, 2021.
-
Lehmann, H.-T. Theater und Mythos: Die Konstitution des Subjekts im Diskurs der antiken Tragödie. Stuttgart, 1991.
-
Vietta, S. Europäische Kulturgeschichte: eine Einführung. Paderborn, 2007.
|