Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, stanovení tematických okruhů 2.-3. Erörterung - příkladové texty, nácvik strategií 4.-5. Graf, diagram - popis, interpretace, vyhodnocení, vlastní stanovisko - strategie, jazykové prostředky, nácvik 6. Standardní a hovorový jazyk ve výuce němčiny 7. Vícejazyčnost: klady a zápory 8. Odborná praxe jako součást vzdělávání, celoživotní učení 9. Erörterung - vyhodnocení, práce s chybou, oprava chyb 10. Vzdělávací politika ve vztahu k cizím jazykům 11. Vyhodnocení kurzu, pokyny ke zkoušce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je příprava na závěrečnou zkoušku na úrovni C1-C2 SERRJ. Kurz se proto zaměřuje na základě práce s vybranými výukovými materiály na procvičení a upevnění všech čtyř jazykových kompetencí. Tematicky přitom zohledňuje oblast vzdělávání, didaktiky němčiny a zájem studujících. Kurz procvičuje také gramatiku a odbornou slovní zásobu na příkladu autentických textů z oblasti obecného i odborného jazyka a prohlubuje schopnost rychlého orientačního čtení a shrnutí přečteného.
Studující si procvičí a upevní všechny čtyři jazykové kompetence, jakož i gramatiku a odbornou slovní zásobu. V písemném projevu se zdokonalí v argumentativním psaní, v oblasti mluveného projevu se naučí řídit diskusi.
|
Předpoklady
|
KGER/KDU1 a KGER/KDU2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Požadavky na zápočet: Pravidelná aktivní účast na cvičení, průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím. Požadavky ke zkoušce: Zkouška se skládá z písemné části (Erörterung) a ústní části (referát na předem zvolené téma na základě vlastních tezí). K ústní zkoušce studující přistupuje na základě úspěšného splnění písemné části zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Backhaus, A. & Sander, I. & Skrodzki, J. Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer. Schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart, 2009.
-
Buscha, A. & Linthout, G. Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Leipzig, 2005.
-
Buscha, A. & Raven, S. & Toscher, M. Erkundungen. Deutsch als Fremdsprache. C1.. Leipzig, 2016.
-
Hermann, M. et. al. Schlüsselkompetenz Argumentation. Paderborn: Schöningh, 2012.
|