Předmět: PVK Druhá světová válka a trauma v literatuře a filmu

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu PVK Druhá světová válka a trauma v literatuře a filmu
Kód předmětu KGER/KDSVT
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: Literatura a film, text a vizuální médium 2. Zobrazení šoa (Rothberg/Levi) a traumatu (Bond/Craps) 3. Zobrazení šoa: Arnošt Lustig, Démanty noci (1958) [Finsternis wirft keine Schatten (1997)] 4. Jan Němec, Démanty noci (1964) 5. Trauma a kolektivní identita: Jurek Becker, Jakob der Lügner (1969) 6. Frank Beyer, Jakob der Lügner (1974) 7. Paměť a nostalgie: Ota Pavel, Smrt krásných srnců (1964); Der Tod der schönen Rehböcke (2008)/ Karel Kachyňa, Smrt krásných srnců (1986) 8. Historické reflexe: Bernhard Schlink, Der Vorleser (1995)/Stephen Daldry, Der Vorleser/The Reader (2008) 9. Der Vorleser: recepce a kontroverze 10.-11. Závěrečná diskuse: Trauma a historie (Caruth)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými filmy, případně literárními díly a jejich filmovými verzemi s tematikou 2. světové války a traumatu. Kurz je zaměřen interkulturně a intermediálně: jsou diskutovány české (Lustig) a německé texty (Becker, Schlink) z 50. až 90. let 20. století, dále literární i filmové zobrazení šoa a dějinných traumat z hlediska různých kulturních identit a historických pozic. Studující zároveň získají vhled do teoretických přístupů k traumatu jako fenoménu individuálního, kulturního a dějinného, kterým se - spolu s pamětí, kulturní pamětí a kolektivní identitou - zabývají současná studia traumatu.
Studující - chápe základní koncepty intermediality a intertextuality - chápe koncepty kulturní identity - chápe koncepty traumatu v kontextu kulturní paměti a identity
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Udělení zápočtu za - aktivní účast na diskuzi v seminářích - znalost probíraných textů a filmů - referát - krátká závěrečná práce
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr