Předmět: Didaktika NJ I

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Didaktika NJ I
Kód předmětu KGER/KDID1
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osvojování jazykových prostředků ve výuce němčiny 2. Psaná podoba německého jazyka 3. - 4. Zvuková podoba německého jazyka 5. - 6. Lexikální plán německého jazyka 7. - 8. Gramatický plán německého jazyka 9. Plánování vyučování a vyučovací hodiny pro předmět NJ jako cizí jazyk 10. Výběr a použití učebnic NJ, učebnice pro II. a III. stupeň. 11. Druhy, funkce a použití technických a elektronických prostředků ve výuce NJ. 12. Kritéria výběru textů a práce s nimi při výuce NJ. Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury. Distanční část bude probíhat pod odborným vedením vyučujícího ve vzájemné komunikaci se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci, studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a zadávány úkoly, které budou ze strany vyučujícího kontrolovány. V prezenční výuce jsou prezentovány minireferáty, na jejichž základě budou diskutovány výsledky samostudia, t.j. otázky osvojování jazyka, soudobé kurikulární dokumenty včetně specifik jednotlivých cílových skupin. Studijní opora: PODRÁPSKÁ, K. (2007): Didaktiky NJ pro ZŠ, 1. díl. Ústí nad Labem: UJEP. PODRÁPSKÁ, K. (2013): Didaktika německého jazyka pro střední školy, 1. díl. Ústí nad Labem: UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá základními otázkami osvojování cizího jazyka v institucionálním kontextu s ohledem na soudobé kurikulární dokumenty a současně s ohledem na specifika jednotlivých cílových skupin ve vztahu k učení se cizímu jazyku.
Studující - se orientuje v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou terminologii, - umí propojit poznatky z obecné a oborové didaktiky, - zná platné kurikulární dokumenty.
Předpoklady
Podmiňující předměty nejsou.
KGER/KZDID

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast v seminář, krátký referát s tématikou odrazu probíraných témat v kurikulárních dokumentech ČR a EU a úspěšně vypracovaný zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Krumm, Hans-Jürgen/ Fandrych, Christian/ Hufeisen, Britta/ Riemer, Claudia. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní