Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Česká předrománská a románská architektura a její vztah k architektuře německé 2. Raná, vrcholná a pozdní gotika v architektuře 3. Gotická malba a plastika na pražském dvoře Karla IV. a Václava IV. 4. Renesanční malířství a architektura v česko-německém kontextu 5. Barokní architektura katolických a protestantských zemí 6. Barokní plastika a malířství 7. Německé romantické malířství 8. Symbolismus a secese 9. Expresionismus v malířství a filmové tvorbě 10. Historismus a moderna v architektuře 11. Současné výtvarné umění: 12. Aktuální otázky česko-německé spolupráce v oblasti umění a kultury 13. Exkurze do Litoměřic (Severočeské galerie výtvarného umění a do Galerie a muzea litoměřické diecéze) nebo do Drážďan (Albertinum). V prezenční části studia budou studujícím zprostředkována teoretická východiska, poskytující přehled vývoje výtvarného umění od doby předrománské po současnost, dále pak budou zadány konkrétní dílčí úkoly k návštěvě výstav i ke způsobu recepce uměleckých děl. V distanční části, jež bude probíhat pod odborným vedením vyučující formou vzájemné komunikace se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, budou studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály, budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci a úkoly a budou diskutovány výsledky konkrétních úkolů, dále pak budou v plénu studijní skupiny tematizovány aktuální výstavy v ČR i sousedním Sasku a jejich návštěvnost z řad studujících. Studijní opora: JEHLIČKOVÁ, J. (2014): Česko-německé vztahy ve výtvarném umění. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Kurs si klade za cíl na příkladech výtvarného umění jednak prezentovat plody česko-německé symbiózy v období před vzedmutím vlny nacionálního vědomí, jakož i ukázat vliv nacionalismu českého a německého na umění během 19. a 20. století. Akcentována bude kultura a politika vzpomínání.
Studující - umí se orientovat v jednotlivých etapách a směrech výtvarného umění v daném kulturním a historickém kontextu - dokáže kriticky posuzovat a interpretovat umělecká díla - umí kriticky pracovat s odbornou literaturou v českém a německém jazyce, přičemž si v rámci kurzu osvojil/a odbornou slovní zásobu z oblasti umění, kultury a historie
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor
Udělení zápočtu za - aktivní účast v seminářích a na exkurzi - písemné vypracování recenze k individuální návštěvě jedné výstavy
|
Doporučená literatura
|
-
BAHLCKE, Jo. (Hg.). Handbuch der historischen Stätten Böhmen und Mähren. Stuttgart, 1998. ISBN 3520329018.
-
kol. autorů. Velká kniha keramiky. 2.vyd. Praha, Knihcentrum, 1996.144 s. ISBN 80-86054-28-9.. Praha, 2007. ISBN 80-200-1488-8.
-
MAREK, Michaela. Kunst und Identitätspolitik. Architektur und Bildkünste im Prozess der tschechischen Nationsbildung. Wien, 2004.
|