Předmět: Česko-německé vztahy v hudbě

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Česko-německé vztahy v hudbě
Kód předmětu KGER/KCNVH
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod a obecně historické souvislosti 2. Česko-německé hudební kontakty od raného středověku do období baroka 3. Německá barokní hudba a česká hudební emigrace 18. století 4. Klasicismus v německé a české hudbě I 5. Klasicismus v německé a české hudbě II 6. Romantismus v německé a české hudbě 7. Richard Wagner a jeho vliv na vývoj české hudby 8. Bedřich Smetana, Antonín Dvořák a Zdeněk Fibich 9. Gustav Mahler, Anton Bruckner a Richard Strauss 10. Německý hudební život první poloviny 20. století v Čechách a na Moravě; Leoš Janáček a Max Brod 11. Interpretační vztahy obou národů ve 20. století Prezenční hodiny jsou zaměřeny jednak na prezentaci výsledků samostudia a diskusi vybraných problémů pod vedením vyučujícího (výsledky samostatné práce jsou průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací), jednak na komentovanou prezentaci poslechových ukázek vybraných děl německé a české hudební literatury. Studijní opora: SCHMIDT, M. (2014): Metodický průvodce ke kurzu "Česko-německé vztahy v hudbě". Ústí nad Labem: UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Náplní kurzu jsou česko-německé vztahy v hudbě na pozadí obecně historických souvislostí. Pozornost je v chronologickém sledu věnována těm etapám dějin hudby, v nichž nejvýrazněji docházelo k vzájemnému prolínání kulturních vlivů v obou směrech, tj. k ovlivňování české hudby německým hudebním diskursem stejně jako inspirování německých hudebních skladatelů českým (popř. moravským) hudebním zázemím. Součástí kurzu jsou poslechové ukázky děl.
Studující - zná základní etapy vývoje německé a české hudby a jejich představitele - dokáže zasazovat vývojové tendence klasické hudby do širších obecně historických souvislostí - umí v prezentovaných dílech detekovat překrývání vzájemných kulturních vlivů německo-českých, česko-německých, popř. vlivů literárních (zhudebněná literární díla)
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test

Udělení zápočtu za - aktivní pravidelnou účast - splnění všech zadaných úkolů - úspěšné absolvování závěrečného zápočtového testu
Doporučená literatura
  • Keil, W. Musikgeschichte im Überblick. München, 2012.
  • Kolektiv autorů. Kde domov můj. Stopy německo-české vzájemnosti v 19. a 20. století.. Dresden, 1999.
  • SEIBT, Ferdinand. Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha, 1996.
  • Smolka, J. Dějiny hudby.
  • Wenig, J. Byli v Praze. Praha: SHV, 1962.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní