Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Cvičení k morfematické analýze. 2. Určování slovesných kategorií. 3. Procvičování užití slovesných časů I. 4. Procvičování užití slovesných časů II. 5. Procvičování užití slovesných rodů. 6. Procvičování užití slovesných způsobů I. 7. Procvičování užití slovesných způsobů II. 8. Klasifikace sloves dle syntaktických kritérií. 9. Možnosti vyjadřování modality. 10. Subjektivní modalita. 11. Určování gramatických kategorií u podstatných jmen. Problematika rodu. Skloňování I. 12. Plurál. Skloňování podstatných jmen II. 13. Užití členů u podstatných jmen. 14. Přídavná jména. Příslovce. Stupňování. Elativ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je aplikovat poznatky z kurzu Gramatika I v textech a vybrané jevy systematicky procvičit ve cvičeních. Pozornost bude věnována morfematické analýze a dále procvičování obtížnějších gramatických jevů, jakými je užití slovesných časů, slovesných rodů a slovesných způsobů, vyjadřování modality, deklinace podstatných jmen, užití členů u podstatných jmen, deklinace přídavných jmen a užití předložek. Cvičení ke gramatice I budou svou náplní jednak úzce doplňovat obsah kurzu Gramatika I, jednak budou navazovat na náplň kurzů Gramatický proseminář I a Gramatický proseminář II.
Studenti se seznámí s poznatky o tvarosloví německého jazyka, o morfémech a jejich klasifikaci a dále se seznámí s poznatky o vybraných slovních druzích a jejich gramatických kategoriích. Budou schopni používat základní terminologii oboru a poznatky o tvarosloví německého jazyka budou umět aplikovat ve vlastním písemném i ústním projevu a v analyzovaných textech.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - úspěšné absolvování zápočtového testu (dosažení 70 % z celkového počtu bodů).
|
Doporučená literatura
|
-
Buscha J./Helbig, G. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart, 2013.
-
Buscha J./Helbig, G. Übungsgrammatik Deutsch. Stuttgart, 2017.
-
Dinsel, S./Geiger, S. Großes Übungsbuch Deutsch. Grammatik. Ismaning, 2009.
-
Römer, C. Morphologie der deutschen Sprache. Tübingen, 2006.
-
Wöllstein, A./Dudenredaktion (Hrsg.). Die Grammatik. Berlin, 2016.
|