Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat náslechové činnosti v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu maior. Přednostně si student vybírá z nabídky fakultních a spolupracujících zařízení. Student vykoná praxi v délce 14 hodin s převahou hospitační a náslechové činnosti a postupným začleňováním činností asistentských podle pokynů mentora praxe. Hodiny jsou rozborované. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Obsahové zaměření klinické pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení se s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy, seznámení se se školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty.
Studující si osvojí praktické dovednosti z oblasti pedagogiky a didaktiky, související s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Absolvování praxe ve školském zařízení v rozsahu 14 hodin, odevzdání portfolia z praxe a hodnocení mentorem praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDENBURG, R. et al., eds.. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore, 2016.
-
DRAHOVZAL, J./ KILIÁN, O./ KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno, 1997.
-
GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe ? multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno, 2015.
-
LOJDOVÁ, K. et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno, 2016.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997.
-
SPILKOVÁ, V. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. 2015.
|