Předmět: Asistentská pedagogická praxe

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Asistentská pedagogická praxe
Kód předmětu KGER/KBAPP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studující vykoná 20 hodin praxe na plně organizované základní nebo na střední škole. Na počátku praxe studující absolvuje 4 náslechové a hospitační hodiny a následovat budou aktivní hodiny asistentské v předmětu odpovídajícím studijnímu programu maior. Hodiny jsou rozborované. Studující si povede pedagogický deník, který předloží po skončení asistentské praxe oborovému didaktikovi. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Obsahové zaměření asistentské pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Cílem praxe je spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem. Mezi další činnosti lze uvést pomoc učiteli s přípravami na vyučovací hodinu, práci s pomůckami, přípravu školních experimentů apod. Student se bude podílet na individuální i skupinové podpoře žáků během edukačního procesu a při přípravě na výuku.
Studující získá pedagogické dovednosti v přímé výchovné a vzdělávací činnosti, zdokonalí se v komunikaci s žáky i v přípravě na vyučovací hodinu, či v přípravě pomůcek na vyučování.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Udělení zápočtu za - absolvování praxe ve školském zařízení - odevzdání pedagogického deníku/portfolia z praxe hodnocení mentorem praxe.
Doporučená literatura
  • BRANDENBURG, R. et al., eds.. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore, 2016.
  • DRAHOVZAL, J./ KILIÁN, O./ KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno, 1997.
  • GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe ? multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno, 2015.
  • LOJDOVÁ, K. et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno, 2016.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997.
  • SPILKOVÁ, V. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr