Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní otázky literární vědy: fiktionalita, poeticita (estetika, poetiky) 2. Rétorika I: doslovné a figurativní významy 3. Rétorika II: metafora, alegorie, symbol, emblém 4. Lyrika I: metrika 5. Lyrika II: strofické formy, typy veršů 6. Lyrika III: základní básnické formy (sonet, balada, elegie) 7. Epika I: základy naratologie (diegese, exegese, vypravěč, narativní roviny) 8. Epika II: diskurs (citace, transponovaná promluva, vyprávěná promluva) 9. Epika III: čas vyprávění, čas vyprávěný, narativní anachronie, frekvence vyprávěného (singulativní, repetitivní, iterativní), gramatické formy 10. Epika IV: základní epické formy (epos, román, novela, povídka, pohádka) 11. Drama I: antické drama vs. epické drama, výstavba 12. Drama II: dějiny dramatu v německojazyčných zemích (problém katarze, Lessing) 13. Drama III: moderní formy dramatu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem rozšiřujícího semináře je prohloubit si znalosti z literárněvědných seminářů a aplikovat teoretické poznatky a literárněvědnou terminologii na konkrétní literární texty prozaické, dramatické i poezii.
Studující: - ovládá základní literární terminologii, - umí popsat a charakterizovat jednotlivé oblasti literární vědy, - orientuje se ve vývoji jednotlivých žánrů lyriky, epiky a dramatu, - je schopen/na tyto charakterizovat a vymezit jejich specifika, - používá správně literárněvědnou terminologii při analýze literárních textů.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění průběžných úkolů - písemná práce o rozsahu 3-5 stran, v níž studující prokáže schopnost aplikovat terminologii na literární text
|
Doporučená literatura
|
-
ANZ, Th. Handbuch Literaturwissenschaft I-III. Stuttgart, 2007.
-
BAASNER, R. / ZENS, M. Methoden und Modelle der Literaturwissenschaft. Berlín, 2005.
-
Jeßing, B./Köhnen, R. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Stuttgart, 2003.
|