Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět a úlohy syntaxe, vztahové disciplíny syntaxe; věta a jeho definice, charakteristické rysy věty. 2. Typy vět - definice, klasifikace; druhy vět - definice, klasifikace, slovosledné typy v němčině. 3. Frázové kategorie, jejich druhy a funkce v rámci věty, syntaktické testy. 4. Větné členy 1. 5. Větné členy 2. 6. Topologie, topologická analýza, porušování větného rámce, aktuální členění větné. 7. Parataxe a hypotaxe. 8. Věty s dass a jejich náhrada pomocí infinitivních konstrukcí. 9. Atributivní věty, relativní věty. 10. Věty příslovečné 1. 11. Věty příslovečné 2. 12. Polovětné konstrukce. 13. Negace; nominalizace a verbalizace, charakteristika, příklady a použití.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na větnou syntax, okrajově se zabývá také strukturami přesahujícími rámec věty. Jeho cíle leží jednak v oblasti zvyšování jazykové kompetence v oblasti struktur, překračujících hranici slova (sem patří např. oblast interpunkce, správného řazení větných členů, správné tvoření větných členů a vět jednotlivých druhů a forem, užívání deiktických prvků v rámci věty a textu a další jevy), jednak seznámení se základními metodami popisu gramatických struktur překračujících rámec slova a dále seznámení se se základním pojmovým aparátem, který je k tomu používán. Cílem je takové zvládnutí teoretické základny větné a textové syntaxe, které umožňuje reflektovat problematiku stavby věty a textu prostřednictvím metodiky a pojmového aparátu relevantních lingvistických disciplín, provádět syntaktickou analýzu věty a textu a samostatně popisovat hlavní jevy s problematikou výstavby věty a textu spojené.
Studenti si zopakují, utřídí a prohloubí znalosti německé gramatiky, systematicky procvičí jednotlivé gramatické jevy a postupně se seznámí s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Tím si zlepší jednak svou jazykovou kompetenci, jednak zlepší i své předpoklady aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - úspěšné absolvování zápočtového testu (dosažení 70 % z celkového počtu bodů). Zkouška: - písemná zkouška ve formě testu prověřuje porozumění probírané látky
|
Doporučená literatura
|
-
DREYER, Hilke; SCHMIDT, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning. 2000.
-
Dreyer, H./Schmidt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2000.
-
Duden. Band 4. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Manheim, 1998.
-
Dürscheid, Ch. Syntax. Grundlagen und Theorien. Göttingen, 2005.
-
Dusilová, D. et al. Nová cvičebnice německé gramatiky: 8800 příkladů s řešením na protější straně. 3. vyd. Praha, 2001.
-
Engel, U. Deutsche Grammatik. München, 2004.
-
Eroms, H.-W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin/New York, 2000.
|