Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Otázka německého národního sjednocení. Nacionalismus 2. Bismarckovo Německo. Gründerjahre 3. Wilhelminismus. Platz an der Sonne 4. Mnohonárodnostní Rakousko-Uhersko 5. I. světová válka 6. Meziválečné období - Výmarská republika 7. Němci v Československu 8. Antisemitismus v německojazyčné společnosti 9. Nacistické Německo 10. II. světová válka a následky 11. Němci jako viníci a oběti 12. Rozdělené Německo 13. Druhé sjednocení Německa a evropská integrace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studující získají prací v seminářích a samostudiu ucelený chronologický přehled o klíčových událostech politických dějin a kulturním vývoji německojazyčného kulturního společenství od vzniku národního německého státu a rakousko-uherského vyrovnání do současnosti. Zvláštní zřetel je věnován otázce česko-německých vztahů. Dalším cílem je seznámení studujících významnými osobnostmi německých kulturních dějin od konce 19. století, které jsou pevně zakotveny v kolektivní národní paměti dnešní generace Němců a Rakušanů
Studující - je schopen/schopna kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - je schopen/schopna samostatně zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšil/a schopnosti argumentovat při diskusích; - zlepšil/a se v písemném projevu; - rozšířil/a si slovní zásobu v oblasti historie a kultury; - prohloubil/a své schopnosti orientovat se v geografii německojazyčné oblasti; - orientuje se v historickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí.
|
Předpoklady
|
prerekvizita: Dějiny a reálie německé jazykové oblasti 1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Udělení zápočtu za - pravidelnou domácí přípravu - pravidelnou a aktivní účast na seminářích - recenzi jedné monografie nebo sborníku k probírané tematice Recenze je kritickou reflexí čtenáře, musí být vypracována v německém jazyce a má být podnětem k diskusi u ústní zkoušky. Musí obsahovat informace o obsahu knihy, stanovit cíle knihy a kriticky se vyrovnat s tezemi autora jakož i jeho argumentací. Zkouška: Studenti hovoří o problematice jedné z recenzovaných knih, charakterizují popisovanou dobu a zasadí jí do kontextu německých popř. rakouských či švýcarských dějin. Dále stručně vysvětlí náhodně vybrané pojmy nebo osobnosti a tím dokáží svou orientaci a přehled o historii a reáliích německojazyčných oblastí.
|
Doporučená literatura
|
-
KOSCHMAL, Walter/ NEKULA, Marek/ ROGALL, Joachim (Hg.). Deutsche und Tschechen. Geschichte - Kultur - Politik. München, 2001.
-
Müller, H., Krieger, K. F., Vollrath, H. Dějiny Německa. Praha, 1995.
-
Müller, H., Krieger, K. F., Vollrath, H. Schlaglichter der deutschen Geschichte.. Bonn, 2009.
|