Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretický úvod do problematiky mimoškolních výukových prostor (außerschulische Lernorte) 2. Problematika návštěvy divadla a divadelního představení jakožto impulsu pro výuku německého jazyka 3. Didaktické aktivity spojené s návštěvou divadla (zejména příprava před návštěvou a aktivity po návštěvě) 4. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 5. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 6. Teoretický úvod do problematiky divadelní a dramatické pedagogiky (Dramen- und Theaterpädagogik) 7. Problematika a analýza dramatických textů ve výuce německého jazyka (s konkrétními didaktickými návrhy) 8. Problematika a analýza adaptací literárních textů ve výuce německého jazyka (s konkrétními didaktickými návrhy) 9. Scénické učení ve výuce německého jazyka - úvod do problematiky 10. Scénické učení ve výuce německého jazyka - analýza konkrétních návrhů didaktických aktivit 11. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 12. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Téma divadla a dramatizace zastřešuje dvě oblasti, jednak problematiku mimoškolních výukových prostor (ausßerschulische Lernorte) a jednak divadelní a dramatickou pedagogiku (Dramenpädagogik, Theaterpädagogik), obojí v kontextu výuky německého jazyka. Cílem kurzu je tudíž rozvíjet u studujících schopnost a dovednost didakticky využívat návštěvu divadelního představení a didakticky pracovat se scénickými texty v procesu výuky a učení se cizímu jazyku. Pomocí různých didaktických metod se zejména zvyšuje motivace žáků/studujících do výuky německého jazyka, propojuje učivo s emocemi a zlepšují komunikativní kompetence. Studující pracují s různými druhy textů (vhodné dramatické texty, adaptace literárních textů, improvizace, scénické situace) a reflektují možnosti didaktizování vybraných literárních textů pro konkrétní cílovou skupinu žáků/studujících. Studující vytvářejí vlastní didaktizační modely, které pak prezentují v simulovaném učebním prostředí.
Studující se naučí využívat ve výuce německého jazyka návštěvy divadelních představení; studující se naučí připravovat a využívat scénické a dramatické prvky ve výuce německého jazyka
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na seminářích - příprava a prezentace konkrétního didaktického návrhu pro návštěvu divadelního představení - příprava a prezentace konkrétního didaktického návrhu dramatizace ve výuce německého jazyka
|
Doporučená literatura
|
-
Even, S. Drama Grammatik. Dramapädagogische Ansätze für den Grammatikunterricht Deutsch als Fremdsprache. München, 2003.
-
Kessler, B. Interkulturelle Dramenpädagogik. Dramatische Arbeit als Vehikel des interkulturellen Lernens im Fremdsprachenunterricht. 2008.
-
Kirsch, D. Szenisches Lernen. Theaterarbeit im DaF-Unterricht. Ismaning, 2013.
-
Schulte, A. Außerschulische Lernorte. Berlin, 2019.
|