Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seminář, vymezení předmětu, seznámení s literaturou a požadavky na zápočet a ke zkoušce. 2. Germánské kmeny v době stěhování národů až k vytvoření prvních státních útvarů, počátky písemnictví. 3. Raný a vrcholný středověk. Kolonizace a osídlování východních území. 4. Pozdní středověk. Upevňování moci teritoriálních států a úpadek císařství, hanza. 5. Vznik švýcarské státnosti a historický vývoj švýcarské konfederace. 6. Novověk - humanismus, renesance. Knihtisk, heliocentrismus. 7. Reformace. Hus, Luther, Zwingli, Kalvín. 8. Náboženské války. Čechy po třicetileté válce. 9. Absolutismus v Německu. Baroko. 10. Prusko-rakouský dualismus. Klasická německá filosofie, německé osvícenství. 11. Vliv myšlenek francouzské revoluce a napoleonských válek na německou a českou společnost. 12. Restaurace a revoluce. Německá kultura v době předbřeznové. 13. Industrializace a její vliv na společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studující získají prací v seminářích a samostudiu ucelený chronologický přehled o klíčových událostech politických dějin a kulturním vývoji německojazyčného kulturního společenství od raného středověku do vytváření národních společností v Habsburské monarchii a vzniku národního německého státu v roce 1871. Získají též znalosti o geografickém vymezování německojazyčného prostoru, o změnách politických systémů. Zvláštní zřetel je věnován otázce česko-německých vztahů. Dalším cílem je seznámení studujících významnými osobnostmi německých kulturních dějin od konce 19. století, které jsou pevně zakotveny v kolektivní národní paměti dnešní generace Němců a Rakušanů.
Studující - je schopen/schopna kritické práce s německojazyčnou primární i sekundární literaturou; - je schopen/schopna samostatně zformulovat otázku a interpretovat text; - zlepšil/a schopnosti argumentovat při diskusích; - zlepšil/a se v písemném projevu; - rozšířil/a si slovní zásobu v oblasti historie a kultury; - prohloubil/a své schopnosti orientovat se v geografii německojazyčné oblasti; - orientuje se v historickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet za - aktivní účast na seminářích na základě četby povinné literatury - písemný test Zkouška - Písemná zkouška ve formě testu prověřuje porozumění probírané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hlavačka, M./Veber, V./Polívka, M. aj. Dějiny Rakouska. Praha, 2002.
-
Koschmal, W./Nekula, M./Rogall, J. Deutsche und Tschechen. Geschichte ? Kultur ? Politik. München, 2001.
-
Kouřimská, M. a kol. Zur Geschichte und Kultur der deutschsprachigen Länder. Praha, 1999.
-
Müller, H./Krieger, K. F./Vollrath, H. ): Dějiny Německa. Praha, 1995.
-
Müller, H./Krieger, K. F./Vollrath, H. Schlaglichter der deutschen Geschichte. Bonn, 2009.
|