Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Studující vykoná 20 hodin praxe na plně organizované základní nebo na střední škole. Na počátku praxe studující absolvuje 4 náslechové a hospitační hodiny a následovat budou aktivní hodiny asistentské v předmětu odpovídajícím studijnímu programu maior. Hodiny jsou rozborované. Studující si povede pedagogický deník, který předloží po skončení asistentské praxe oborovému didaktikovi. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Obsahové zaměření asistentské pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Cílem praxe je spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem. Mezi další činnosti lze uvést pomoc učiteli s přípravami na vyučovací hodinu, práci s pomůckami, přípravu školních experimentů apod. Student se bude podílet na individuální i skupinové podpoře žáků během edukačního procesu a při přípravě na výuku.
Studující získá pedagogické dovednosti v přímé výchovné a vzdělávací činnosti, zdokonalí se v komunikaci s žáky i v přípravě na vyučovací hodinu, či v přípravě pomůcek na vyučování.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Udělení zápočtu za - absolvování praxe ve školském zařízení - odevzdání pedagogického deníku/portfolia z praxe hodnocení mentorem praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDENBURG, R. et al., eds.. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore, 2016.
-
DRAHOVZAL, J./ KILIÁN, O./ KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno, 1997.
-
GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe ? multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno, 2015.
-
LOJDOVÁ, K. et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno, 2016.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997.
-
SPILKOVÁ, V. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha, 2015.
|